Zo beïnvloeden je gewoontes jouw leven (en zo kun jij ze verbeteren)
31 mei 2021 

Zo beïnvloeden je gewoontes jouw leven (en zo kun jij ze verbeteren)

95% van ons gedrag bestaat uit gewoontes. Dat betekent dat je 95% van wat jij doet, op de automatische piloot doet. Vanuit je patronen en dus totaal niet bewust. Draagt het dan nog wel bij aan waar je heen wilt in je leven? Of werkt het je juist tegen? Jouw gewoontes vormen het raamwerk van niet alleen je dag, maar je totale leven. Besef eens wat dat voor impact heeft op wat je doet, waar je staat en waar je naartoe beweegt. En wat het dus voor je kan betekenen als je meer leert over jouw gewoontes en hoe je ze kunt beïnvloeden. We helpen je in dit artikel alvast op weg.

De impact van gewoontes

“What you do anywhere, you do everywhere.” Oftewel, wat jij in een deel van je leven doet, doe je ook in andere delen. Ben je bijvoorbeeld heel ambitieus? Dan vraag je meestal veel van jezelf en daag je jezelf waarschijnlijk uit op werkgebied, in relaties en in sport bijvoorbeeld. Grote kans dat je dan ook hoge verwachtingen hebt van anderen. Misschien ben je niet snel onder de indruk van iets, kan werk van collega’s altijd beter of verwacht je dat je partner extreem zijn of haar best doet voor jou. Kortom, jouw gewoontes hebben impact op diverse aspecten van je leven.

Misschien is het even schrikken dat je gewoontes zoveel impact hebben, maar het biedt ook een enorme kans. Als jij jouw gewoontes in kaart brengt én verbetert, verbeter je dus ook meteen diverse delen van je leven. Zo kan het omvormen van je gewoontes een tool zijn voor het bereiken van je doelen. Weet jij waar je heen wilt? En weet je ook wat je daarvoor nodig hebt? Misschien vraag je je zelfs af waarom het tot op heden nog niet is gelukt? Begin dan eens met kijken waar je nu staat. En begin met het onderzoeken van je gewoontes om te kijken hoe jouw huidige gewoontes je juist beperken of op weg helpen.

Heb je dit al eerder gedaan? Dan heb je waarschijnlijk ontdekt dat je jouw gewoontes niet zomaar verandert. Er is altijd ruimte voor verbetering en je bent nooit te oud om te groeien. Denk daarom ook niet dat je met een keer klaar bent. Gewoontes verander je namelijk niet zomaar. De kracht van herhaling is key. Mede daarom organiseren wij elk kwartaal de Helweek from Home waarin je aandacht besteedt aan jouw gewoontes van dat moment. Hoe je dat dan doet? We delen alvast een paar stappen met je.

Zo beïnvloeden gewoontes je leven

Wat zijn jouw gewoontes?

Een gewoonte is iets dat volledig automatisch gebeurt en regelmatig terugkeert. Acties waarvan je je vaak niet of maar deels bewust bent. Net als iedereen heb ook jij een mix van negatieve en positieve gewoontes. De negatieve beperken of belemmeren je in je leven. Ze dragen niet bij aan je doelen of aan het leven dat jij het liefst wilt leiden. Gelukkig zijn er ook talloze positieve gewoontes. Deze gewoontes brengen je juist heel veel. Ze geven je energie, zorgen dat je in de juiste flow terechtkomt en dragen bij aan wat jij in jouw leven wilt bereiken.

Ken je zo’n dag die voorbij vliegt? Je gaat lekker je dag door, alles lukt, je hebt volop energie en aan het einde van de dag heb je een heerlijk voldaan gevoel. Dat is volgens ons leven vanuit je ‘flow’. Grote kans dat zo’n dag gevuld was met een reeks positieve gewoontes. Misschien heb je gezond gegeten, gesport, gemediteerd, gelezen, gedanst, geschreven… Welke gewoontes dan ook die jou helpen om alles uit je dag te halen. Het is van belang om deze gewoontes bewust te registreren, want wanneer jij je positieve gewoontes kent, kun je ze ook bewust inzetten om te sturen richting dat gevoel van werken en leven vanuit die flow. En nog een pluspunt: mocht je nou een mindere dag hebben. Dan kun je die positieve gewoontes inzetten als concrete tools om het tij te keren en je flow weer terug te vinden.

Wil dat zeggen dat je altijd maar in je ‘flow’ moet zitten en nooit meer slechte dagen zal of mag hebben? Nee, maar hoe mooi zou het leven zijn als jij meer van dat soort dagen zou kunnen creëren?

Hoe verander je een gewoonte?

We kennen allemaal die mooie voornemens die we vaak hebben, rondom nieuwjaar of bijvoorbeeld richting de zomer. Meer sporten, gezonder eten, niet meer doelloos door social media scrollen… Mooie voornemens, maar niet de minste en uitgerekend daarom krijg je ze niet zomaar voor elkaar. Wat kun je doen om jouw gewoontes toch te verbeteren?

  • Focus op je doel

Het is belangrijk te focussen op jouw reden om een gewoonte te veranderen. Welk doel behaal je ermee? Wat haal je eruit als het je lukt? Visualiseer je eindresultaat en focus daarop voor meer motivatie.

  • Denk aan het effect

Hoe voel jij je nadat je die bak ijs leeg hebt gegeten, een halve dag aan Netflix hebt besteed of er weer een uur voorbij vloog terwijl jij doelloos zat te scrollen op je telefoon? Ik durf te gokken dat je je daar niet beter door voelt. Hoogstwaarschijnlijk besef je hoe ongezond het is, hoeveel tijd het je heeft gekost of hoeveel energie je eraan hebt verspild. Zorg dat je je bewust bent van dit effect en de kans is groot dat je volgende keer die bak ijs toch even aan je voorbij laat gaan, omdat jij jouw tijd en energie wel beter te besteden hebt!

  • Maak gewoontes leuk

Probeer te voorkomen dat het te veel ‘moeten’ wordt en meer ‘willen’. Neem bijvoorbeeld sporten. Mooi voornemen om meer te bewegen, maar als jij het vreselijk vindt om te rennen dan is de kans nou eenmaal klein dat je een hardlooproutine van drie keer in de week gaat volhouden. Kies een manier die bij jou past. Wil je sporten? Neem de tijd en zoek dan een sport die je écht leuk vindt, zodat je met plezier aan de slag gaat. Wil je gezonder eten? Doe dat dan bijvoorbeeld samen met iemand. Of maak het jezelf zo makkelijk mogelijk door te beginnen met gezonde maaltijdboxen, zodat je niet je enthousiasme verliest aan boodschappenlijstjes en moeilijke keuzes in de supermarkt.

Gewoontes beïnvloeden je leven

  • Vraag je eens af: wat heb je echt nodig?

Negatieve gewoontes zijn vaak een vorm van consumeren. Of het nou gaat om fysiek dingen tot je nemen als eten, alcohol en drugs of mentaal met bijvoorbeeld Instagram, Netflix of Candy Crush. Een zoektocht naar een directe beloning in de vorm van eten, drank, een like of een afleiding. Het interessante is dat die gewoontes vaak slechts iets opvullen. Het achterhalen wat het dan is dat je eigenlijk nodig hebt, kan je helpen.

Heb je troost nodig dan bestaat de kans dat je gaat eten. Zoek je verbinding dan zijn likes of hartjes misschien wat je opzoekt. En wil je juist even ‘niets denken of voelen’ dan komen dingen als alcohol of afleiding van Netflix misschien van pas. Maar wat nou als je eens kijkt naar wat je écht zoekt en die behoefte probeert te vervullen met iets positiefs? Misschien zoek je verbinding en kun je beter iemand bellen in plaats van Instagram te openen. Of zoek je afleiding in Netflix, maar kun je beter naar buiten gaan voor een fijne wandeling.

  • Vervang je negatieve gewoontes en verhoog de drempels

Hou je van hele concrete oplossingen? Dan heb ik nog twee tips voor je. De eerste tip: vervang je slechte gewoontes letterlijk door iets goeds. Spreek met jezelf af dat je voortaan een glas water haalt of tien jumping jacks doet zodra je de neiging krijgt om op je telefoon te kijken. Heb je moeite met de discipline om je daaraan te houden? Verhoog dan de drempels tot je negatieve gewoontes. Leg je telefoon uit het zicht of beter nog, sluit ‘m op in een kistje. Zorg dat je geen ongezond eten in huis hebt. Zeg je Netflix-abonnement op. Er zijn altijd manieren te verzinnen om jezelf nog makkelijker van die negatieve gewoontes af te houden.

Aan de slag

In hoeverre ben jij je bewust van jouw gewoontes? En weet je ook hoe ze jou juist helpen of tegenwerken in het bereiken van je doelen? Misschien weet je al het een en ander. Misschien wil je er (opnieuw) induiken om ervoor te zorgen dat jij je gewoontes kunt inzetten om je leven te optimaliseren. Check dan vooral eens onze Helweek from Home. Daarmee helpen we je om jouw routines te doorbreken en gaan we samen aan de hand van thema’s als gewoontes, focus en time management op zoek naar meer balans, productiviteit, (werk)geluk en vrijheid in jouw leven. We richten ons op jouw negatieve gewoontes én bepalen je belangrijkste stappen richting een leven vol positieve gewoontes.

Over de schrijver
Werkte 10 jaar bij de radio, maar begon voor zichzelf met als doel meer vrijheid. Wil de hele wereld over reizen. Leest alles wat los en vast zit. Houdt van (street)art en is zo vaak mogelijk te vinden bij concerten en op festivals.
Reactie plaatsen

Wil je meer leren en weten over remote werken?

Mis dan niet onze tips en verhalen van remote ondernemers en professionals. Blijf op de hoogte van exclusieve events en podcasts. En kom zelf in contact met ervaringsdeskundigen binnen remote werken. Join vandaag nog de remote revolutie en leer meer over deze nieuwe manier van werken.  

arrow_drop_up arrow_drop_down