Virtueel Assistent aannemen? Wij vertellen je waarom!

Virtueel Assistent aannemen? Wij vertellen je waarom!

Misschien heb je er als ondernemer al vaker over gehoord? VA oftewel Virtueel Assistant is een upcoming beroep en dat is niet voor niets. Steeds meer mensen die locatie-onafhankelijk willen werken, kiezen voor een baan als Virtueel Assistent. En daarmee heb je dus keuze uit een hoop nieuw personeel. Waarom steeds meer VA’s gezocht en aangenomen worden? Het scheelt je geld, bespaart je tijd, indien gewenst heb je een sparringpartner en jij kan je helemaal focussen op dat wat jij leuk vindt om te doen.

Nooit meer stress. Wij leggen je in dit artikel haarfijn uit waarom een Virtueel Assistent zo handig is. 

Waarom ben jij je bedrijf begonnen?

Over het algemeen is een van de belangrijkste redenen om een locatie-onafhankelijk bedrijf te starten; vrijheid in de breedste zin van het woord. Bijvoorbeeld om je eigen uren in te plannen, vrijheid om alleen opdrachten aan te nemen die jij leuk vindt, en om thuis of in een koffietentje te werken of vanuit het buitenland.

Je begint als ondernemer vol goede moed en je weet dat bij je eigen business runnen, van alles bij komt kijken. Maar, jij bent gemotiveerd en jij kunt dat allemaal, toch? Want dan begint het;
er moet een logo komen, er moet een website gebouwd worden, je moet zichtbaar zijn want de klanten moeten weten dat je bestaat, indien je online trainingen gaat aanbieden moet er een online academie gebouwd worden, misschien wil je werken met een emaillist, heb je een nieuwsbrief en wil je daarnaast ook waarde delen via je emailmarketing. Je to-do list wordt minstens net zo lang als deze zin.

Voel je het al? Dat zijn wel heel veel taken die op je bordje komen. Zeker als daarnaast je eerste klanten zich aanmelden en je ook nog gewoon moet werken.

En dan is er jouw persoonlijke Virtueel Assistent…

Geen paniek dappere ondernemer, daar zijn dus die fantastische VA’s voor. Je hebt ze in alle soorten en maten. Niet elke webdesigner of brandbuilder noemt zich VA, maar je hebt  assistentes die websites maken of je brand neerzetten. Het komt er op neer dat je assistentie krijgt van iemand die online voor je werkt. Je hoeft dus niet voor een werkplek te zorgen.

Je hebt de brand builders, de ontwerpers, de webdesigners, de web developers, de social media experts, de insta goeroes, de academy bouwers, de emailmarketeers, de sparringpartners en dan heb je nog de allround VA’s. Aan jouw de keus. Mooi om je te realiseren is dat de meeste van de bovengenoemde personen het beste met jou als ondernemer voor hebben. Ze hebben vaak al zo veel ervaring met andere ondernemers uit diverse branches, dat ze jou met heel veel taken kunnen ondersteunen.

Twee soorten VA’s

In mijn ogen kun je de VA’s (en andere bovengenoemde professionals) in twee types onderverdelen:
De uitvoerende VA en de strategische VA. En ja, ik denk ook zeker dat er combi’s van deze twee mogelijk zijn.

De uitvoerende VA neemt je daadwerkelijk taken uit handen. Zo maak ik bijvoorbeeld voor mijn klanten niet alleen op maat ingevulde content kalenders, maar voer ik ook alles uit rondom online marketing via social media. Content creëren en inplannen, reageren op reacties, statistieken opvolgen etc. Je kunt in principe alles wat je niet per se zelf hoeft te doen, uit laten voeren door een VA. Zoals bijvoorbeeld de e-mails beantwoorden van klanten met vaak dezelfde gestelde vragen, of het uittypen van een blog naar aanleiding van een filmpje dat je hebt gemaakt. Is een VA dan eigenlijk een soort van secretaresse? Mmm, ik neig naar een dikke nee, en dat brengt me meteen tot de volgende type VA:

De strategische VA

Deze -vaak al enigszins ervaren- VA heeft al met zo veel verschillende ondernemers gewerkt, dat hij of zij dezelfde struggles voorbij ziet komen. De assistent weet hierdoor veel van het ondernemerschap en is vaak zelf ook door schade en schande wijs geworden. Ze (of hij) wil heel graag deze kennis delen met klanten en wil dat de ondernemer een gelijkwaardige sparringpartner heeft die meedenkt met het bedrijf. Dit kan jouw bedrijf een enorme boost geven omdat je vaak zelf een tunnelvisie ontwikkeld.
Nieuwe energie en nieuwe ideeën kunnen jouw bedrijf in korte tijd laten groeien!

En dan vergeet ik nog zo veel dingen zoals een evenement plannen of jouw podcast editen en hosten.
Je kunt echt overal hulp bij krijgen. En het mooie is, in de tijd dat jouw VA voor jouw werkt, kun jij je richten op je klanten. Je VA er ondertussen voor dat er nieuwe klanten komen of dat alles zo ingericht is dat nieuwe klanten kunnen komen. Win-win dus. Zie een VA als een fantastische investering. Het betaald zich vanzelf terug.

En waar vind je nou een goede VA?

De meeste VA’s zijn actief op social media, zoek maar eens op #virtualassistant of #virtueelassistent.
Of vraag eens rond in je omgeving. Er is vast wel iemand die een VA kent.

Gun jezelf weer wat meer vrijheid.

Vrijheid om te doen wat jij het allerleukste vindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*