arrow_drop_up arrow_drop_down
Vijf aspecten van een succesvolle workation
2 januari 2020 

Vijf aspecten van een succesvolle workation

Voordat ik begon met Meetings in the Sun ben ik zelf meerdere keren op workation geweest.

Soms was dat met een groep, tijdens een georganiseerde trip, en soms ging ik alleen op een workation. Wanneer ik alleen ging, deed ik dit vooral om te kunnen focussen op mijzelf of op een bepaalde taak die te maken had met mijn de volgende stap in mijn bedrijf.

Helaas hebben de georganiseerde workations voor een hoop teleurstellingen gezorgd. Doordat ik op verschillende workations ben geweest, weet ik steeds beter waaruit een goede workation moet bestaan. Dat is precies de reden waarom ik zelf met Meetings in the Sun workations wilde organiseren. Daarnaast wil ik jou ook tips geven over hoe je voor jezelf een fijne workation kunt organiseren mocht je (nog) niet met ons mee willen.

1 Een duidelijke doelstelling
Het mooie van letterlijk weggaan van je normale werkweek is dat je tijd, ruimte en focus creëert op hetgeen wat jij belangrijk vindt om aandacht aan te besteden. Besluit daarom wat jij uit jouw workation wilt halen. Welk probleem wil je opgelost hebben? Over welk element van je business wil je nadenken?

Als je die vragen voor jezelf beantwoord hebt, zorg ook dat je tijd inplant om weer eens kritisch te kijken naar waar je nu staat. Wat vind je fijn? Waar ben je blij mee? Wat kan beter? Wat voelt niet goed? Waar wil je heen? En wat wil je veranderen? Door met deze vragen bezig te zijn zorg je niet alleen voor de mogelijkheid om geconcentreerd te werken aan een uitdaging die je meeneemt naar de workation, maar zorg je ook dat je met energie terug naar huis gaat om ook thuis weer fris verder te werken aan je bedrijf.

Vind je het moeilijk om dit voor jezelf te doen en wil je daarin beleiding of feedback van andere ondernemers? Tijdens onze workations reist er altijd een business coach mee die je helpt tijdens dit proces. We gaan diep in op de huidige situatie en de gewenste situatie, maar staan ook stil bij jouw persoonlijke missie. Waar word je gelukkig van? Waar krijg je energie van? Waar ben je goed in? Waar wil je een verschil maken? En hoe kun je dat gebruiken in de groei van je business? Onze business coaches zijn uitgekozen om beginnende en ervaren (afhankelijk van welke workation je kiest) ondernemers te begeleiden in dit proces zodat al onze workations zorgen voor de volgende stap in je business.

2 Een goede werkplek
Je denkt misschien dat dit een open deur is, maar dat is het niet. Zoals ik zei: ik ben op verschillende georganiseerde workations geweest en ben op meerdere (dure) trips geweest waarbij niet de moeite is genomen om te zorgen voor een goede werkplek. Wat is een goede werkplek? Als je het mij vraagt moeten de basics goed zijn: bureaus en stoelen waar je zonder nek- en rugklachten een hele dag aan kunt werken, genoeg oplaadmogelijkheden, genoeg werkruimte (volgens arbo is dat 4m2 per persoon) en persoonlijk vind ik het fijn als er voldoende licht in een ruimte is.

En verder?
Waar ik verder op let is of de community actief en verwelkomend is. Worden er vanuit een co-working bijvoorbeeld veel evenementen georganiseerd? Dat kunnen inhoudelijke evenementen zijn, maar bijvoorbeeld ook samen sporten, lunchen of een borrel op vrijdagmiddag. En als laatst check ik de reviews en de foto’s die gedeeld zijn op Instagram. Spreekt de ruimte mij aan? Is het tof ingericht? Word ik blij als ik binnenloop?

Ik zit vrijwel nooit een hele week bij een co-working space tijdens een workation, want ik wissel de werkplek af met fijne koffiebarretjes en de lokale bibliotheek (altijd een goede optie).

Tijdens onze workations maken we altijd gebruik van een inspirerende co-working plek en hun community. Mocht je op zoek zijn naar een co-working spot dan kun je gebruik maken van de app Croissant. Je vindt hier een overzicht van alle co-workingspaces in de meeste grote steden en kunt die vervolgens gemakkelijk per dagdeel, dag of week boeken via de app.

3 Lokale ervaringen
Oke, om heel eerlijk te zijn kan ik mijn favoriete lokale ervaringen samenvatten in één woord: ETEN. Één van de belangrijkste redenen waarom ik zo van reizen houd. Nieuw eten proberen, zien wat er in andere landen op de markt verkocht wordt, fusion keukens, de mooiste restaurants en de vibe meekrijgen van verschillende brunch en lunch zaken – waar je met een beetje geluk ook nog kunt blijven hangen om wat werk te doen.

Mijn meest memorabele culturele reiservaringen hebben allemaal te maken met eten. Eten brengt mensen samen. Er worden flessen wijn, ervaringen en verhalen gedeeld.

Mijn vriend, die ook ondernemer is en zijn eigen co-working space heeft, gaat hierin zelfs zo ver dat zijn kantoor ruimte grotendeels bestaat uit een keuken. “Want als je eet en drinkt met elkaar, dan deel je business met elkaar” zegt hij (en inmiddels heeft de keuken zich inderdaad vaak bewezen!)

Om die reden laten we in onze workations een culturele, lokale ervaring ook altijd terug komen in een bijzondere eetervaring. In Lissabon deden we dat in stijl met een self-guided foodtour. Een soort speurtocht door een minder populair deel van de stad met allerlei verstopte eet- en drinkstops. “Onze eigen” Kim, copywriter en storyteller van beroep was de perfecte persoon om de raadsels over de stad met ons te delen. We werden meegesleept met het verhaal over Lissabon, loste braaf de puzzels op en werden keer op keer beloond met lekkers. Zo dronken we traditionele Ginjinha in een charmante Portugese (soort van) snackbar waar de locals ons verbaast aankeken. Er kwamen hier duidelijk nooit toeristen.

We vervolgden onze weg door charmante smalle straatjes en genoten van lokale lekkernijen als gefrituurde boontjes, groente in tomatensaus en een heerlijk stinkend, maar goed proevend kaasplankje, tezamen met een mooie witte wijn. Oke, ik ga nu stoppen met beschrijven wat we allemaal hebben gegeten, want het water loopt me in de mond en lezen over eten is altijd minder leuk dan eten zelf. Maar wat ik nog wel graag wil delen over deze foodtour is dat elke plek die je bezoekt traditioneel en compleet off the beaten track is. Het zijn echt verstopte pareltjes en daarvoor wil ik graag een compliment geven aan de leuke Nederlandse Danielle. Zij is de ondernemer die deze Food Tour heeft opgezet. En dat brengt mij direct bij mij volgende puntje. Het is tof om in het buitenland andere ondernemers te leren kennen en hun verhaal te horen. Danielle heeft niet alleen een toffe Food Tour opgezet, maar ook de tijd genomen om langs te komen bij onze co-working space om haar verhaal te vertellen.

4 Mogelijkheid om je netwerk uit te breiden
De belangrijkste reden voor mij om van tijd tot tijd te kiezen voor een georganiseerde workation is het feit dat je reist met een groep interessante ondernemers, die allemaal mee zijn om een volgende stap in hun business te maken. Het bleek echter dat niet alle organisaties waar ik mee heb gereisd vooraf voldoende aandacht hebben besteed aan verwachtingenmanagement. En zo reisde ik ooit met een groep waarbij de ene kwam voor een vakantie, de ander zichzelf aan het oriënteren was, weer een ander niet met het programma meedeed omdat ze nog steeds volledig in haar bedrijf aan het werken was en ik, die helemaal zin had om te sparren met ondernemers. Deze workation was geen succes…

Ik begon dit lijstje met het bepalen van je doelstelling voor de workation. Het kan zijn dat je een doelstelling hebt bepaald waarin je het niet interessant vind om je netwerk uit te breiden en je prima heel veel waarde uit je workation kunt halen, zonder je netwerk uit te breiden.

Echter, geloof ik zelf heel erg in samenwerken, sparren en dat twee meer weten dan één. Het is juist om die reden dat ik een mastermind groep ben gestart. Tijdens die mastermind sessies ben ik bezig met mijn eigen doelstellingen, mijn bedrijf en mijn stappen, maar krijg ik wel input van ondernemers die op bepaalde vlakken verder zijn dan ik. Andersom doe ik dat bij hen. Super waardevol! En dit kan dus ook tijdens een workation. Dit kun je zelf regelen door een goed je research te doen bij punt 2 en dus te zorgen voor een waardevol netwerk via de co-workingspace.

Vind je dit moeilijk? Dit is iets waar wij binnen onze workations juist heel erg op focussen. Iedereen die zich aanmeld voor onze trips worden gebeld voor een persoonlijk gesprek. Alleen als we zeker weten dat ons programma een verschil kan maken voor de ondernemer en andersom de ondernemer ook een bepaalde commitment, kennis en drive kan teruggeven aan de groep gaat deze persoon mee. We’ve got your back! 

5 Tijd voor jezelf
En dan het laatste punt. Last but not least. Als je weg stapt van al je dagelijkse verantwoordelijkheden en verwachtingen kun je de tijd nemen om echt tijd te pakken voor jezelf. Voor mij gaat dat verder dan ontspannen op het strand en tijd nemen voor meditatie of een boek (alhoewel dit echt allemaal prima dingen zijn om te doen!) Maar met tijd voor jezelf bedoel ik ook luisteren naar jouw gevoel, naar jouw behoeften, naar jouw wensen. Neem de tijd om aan het water te zitten en verveling toe te laten. Om al je gedachtes toe te laten. Luister eens naar wat er allemaal in je opkomt en waar je gedachten heen gaat als je niet wordt geleefd of wordt beheert door je agenda en wensen van anderen.

Dit kan heel waardevol zijn! 

Dit zijn de 5 punten waar ik zelf altijd rekening mee houdt als ik zelf, alleen op workation ga. Je kunt deze gebruiken als input en zelf invulling geven aan de punten zodat jouw workation ideaal is voor jou. Hoe ik invulling geef aan deze punten hebben wij uiteindelijk vertaald in onze workation. Zoals ik al zei zitten daar nog wat extra’s in die ik niet kan verwerken als ik alleen ga. Zo zou ik momenteel niet een business coach kunnen betalen die mij in mijn eentje begeleid tijdens mijn workation, maar dit hebben we wel mogelijk gemaakt voor de ondernemers die met ons meegaan op workation. Zoals ik al zijn we ook selectief ik wie er met ons mee gaan, zodat elke deelnemer ook van de andere deelnemers kan leren en de vibe in de groep opbouwend en open is.

Voor nu wens ik je super veel plezier en succes op jouw eigen workation en als je graag een keer met ons mee wilt: je kunt hier meer informatie vinden over de verschillende trips.

Over de schrijver
Met een ongezonde dosis enthousiasme en een grote liefde voor de wereld vreet ze uitdagingen als ontbijt. Vrijheid is haar grootste drijfveer. In 2015 verliet ze Nederland om vanuit een Toyota Landcruiser haar eerste bedrijf op te zetten. Ze ging 100 keer op haar bek, maar stond 200 keer op. Deze instelling bracht haar een remote bureau gespecialiseerd in branding en online content. Haar brein werkt 24/7 aan dingen die anderen (nog) niet zien. Het was 7 jaar geleden dat ze een idee kreeg voor een platform wat inmiddels is gevormd tot wat Meetings in the Sun nu is. Haar missie: ultieme vrijheid mogelijk maken voor anderen, zoals ze die voor zichzelf heeft gecreëerd.
Reactie plaatsen

Wil je meer leren en weten over remote werken?

Mis dan niet onze tips en verhalen van remote ondernemers en professionals. Blijf op de hoogte van exclusieve events en podcasts. En kom zelf in contact met ervaringsdeskundigen binnen remote werken. Join vandaag nog de remote revolutie en leer meer over deze nieuwe manier van werken.