arrow_drop_up arrow_drop_down
13 september 2020 

5 social media tips voor een betere digital nomad carrière

Social media en het bijhouden ervan. Niet elke ondernemer vindt dit leuk, maar we weten dat social media er eenmaal bijhoort. Al helemaal wanneer je online zichtbaar moet zijn als digital nomad. Het succes van je online bedrijf hangt samen met het internet. Hik jij nog tegen je social media-strategie aan? Gastblogger Noortje geeft je dé tips om er iets goeds en leuks van te maken!

Inhoudsopgave

      1. Social media tips: van ‘moetje’ naar een leuke en makkelijke taak
      2. Hoe begin je?
      3. Wat deel je en hoe kom je over?
      4. Maak keuzes
      5. Wie is jouw ideale klant als digital nomad?
      6. En dan die social media berichten…
      7. Werk vooruit met hulp van Pinterest
      8. Aan de slag met schrijven
      9. Contentkalender
      10. Instagram stories

    Social media: van ‘moetje’ naar een leuke en makkelijke taak

    Je kunt als digital nomad je social media uitbesteden aan een social media va. En er zijn dingen die je zelf kunt doen zodat het bijhouden van je pagina’s leuk en makkelijk wordt.

    social media tips

    Foto: @memoriesvanlisa

    Hoe begin je?

    In de basis draait het bij social media marketing allemaal over verbinding en connectie maken met je volgers. Ga zelf maar eens na wie jij volgt en van wie jij elke dag even op de story’s kijkt. Van wie jij nagenoeg elk bericht liked zonder dat het heel erg uitmaakt wat in het bericht staat (natuurlijk is inhoud wel belangrijk, daar kom ik later op terug). Dat zijn de mensen die jou als persoon aanspreken. De mensen die je leuk vindt, die je bewonderd, waar je stiekem een beetje tegenop kijkt en waar je graag contact mee zou willen krijgen.

    Wat deel je en hoe kom je over?

    Kijk dan eens naar jou eigen social media. Vervul jij deze rol ook voor jouw volgers? Laat jij de echte ‘jij’ zien? Geef jij jouw volgers echt een kans om de connectie te maken met jou?

    Of..

    Deel jij enkel je aanbod, zakelijke informatie en foto’s? Zien mensen niet wie de echte jij is en wat je bezighoudt?

    Maak keuzes

    Begrijp me niet verkeerd. Je moet het aanpakken zoals jij het wilt en ik zeg niet dat het één beter is dan het ander. In sommige branches geldt misschien iets anders. Maar over het algemeen kopen mensen via social media iets van bedrijven/ondernemers op het moment dat er een connectie is.

    Wie is jouw ideale klant als digital nomad?

    Tip is dus, verplaats je in jouw ideale klant. Wat ziet deze persoon op jouw account. Wat wil jij uitdragen. Hoe wil jij overkomen (als jezelf het liefst!). Wil je remote werken? Zorg dan dat je de posts op klanten richt die dat waarschijnlijk niet erg vinden.

    Maak daarin voor jezelf een keuze en draag dit uit. Wil jij heel zakelijk en professioneel overkomen, trek deze lijn dan door in heel jouw account. Wil je juist persoonlijk overkomen dan richt je je kanaal daarop.

     


    En dan die social media berichten…

    Hoe vaak, welk tijdstip, waar ga je over schrijven en wanneer moet je dat allemaal gaan doen.
    Ik herken het. Ik ben zelf ondernemer en ik help ook nog eens andere ondernemers met dit stuk.

    Mijn tip voor jou hierin is: maak een onderscheid tussen berichten en verhalen (FB, IG) en werk vooruit in je berichten. Dat kan!

    Werk vooruit met hulp van Pinterest

    Je kunt een halfjaarplanning maken met onderwerpen waarover je kunt posten. Kijk maar eens op Pinterest (mijn favoriete kanaal, in de volgende blog hier meer over!)

    Maak een schema. Hoe vaak per week wil je een bericht plaatsen (1,2,3 keer?)

    Deel de berichten in. Bijvoorbeeld onder de kopjes persoonlijk verhaal, inspiratie en zakelijk. En kijk eens welke onderwerpen je hier onder kunt verdelen.

    Aan de slag met schrijven

    Wanneer je deze planning hebt kun je gaan schrijven. De een schrijft voor een hele week de ander voor een maand, maar probeer het schrijven te batchen. Je zit vaak, wanneer je begint met schrijven, in de flow en dan heb je zo al voor een week of maand je berichten klaar. Zorg dat de inhoud aansluit bij jouw ideale klant.

    Inhoudelijke contentkalender

    Plan de berichten in via een social media planner. Je kunt ook iemand inschakelen om een op maat gemaakte contentkalender voor jou te creëren waarmee je aan de slag kunt! Maak het jezelf makkelijk, je zult merken dat het schrijven leuk wordt.

    Voor bijvoorbeeld LinkedIn kun je dan een bericht per week of per maand gebruiken, afgestemd op dit kanaal.

    Instagram stories: ben elke dag aanwezig

    Dan de verhalen. Heel belangrijk onderdeel van social media. Bij Facebook maar vooral bij Instagram.

    Mijn advies, elke dag aanwezig zijn. Ik hoor je denken, pff hoe dan en wat dan.
    Maak het jezelf wederom niet te moeilijk maar zie het als iets leuks. Deel wat je meemaakt met en in jouw bedrijf en in jouw leven! Dit is de manier om een connectie te maken met je volgers. Vooral video’s werken hierin goed. Mensen kunnen je horen en zien, en dat versterkt de connectie.

     

    Maar wat deel je dan?

    Deel waar je mee bezig bent, wat je plannen zijn, de reacties van je klanten, de afspraken die je hebt, wat je doet, welke producten die je aanbiedt etc. etc.
    Deel de berichten die je hebt geschreven zodat mensen die alleen story’s kijken deze berichten ook voorbij zien komen. Maak het een onderdeel van je dag. Begin ‘s ochtends bijvoorbeeld met 1 story en doe er aan het einde van de dag nog 1.

    Gun jezelf hierin de groei. Begin lekker simpel, je zult zien dat de ideeën vanzelf gaan stromen! Ik wens je vooral heel veel social media plezier!

     

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wil je meer leren en weten over remote werken?

Mis dan niet onze tips en verhalen van remote ondernemers en professionals. Blijf op de hoogte van exclusieve events en podcasts. En kom zelf in contact met ervaringsdeskundigen binnen remote werken. Join vandaag nog de remote revolutie en leer meer over deze nieuwe manier van werken.