arrow_drop_up arrow_drop_down
De beste social media tips voor Digital Nomads
13 september 2020 

De beste social media tips voor Digital Nomads

Social media is een belangrijk aspect voor jou als Digital Nomad. Niet alleen omdat we tegenwoordig niet meer zonder kunnen, social media kan ook zorgen voor een belangrijke bron van inkomsten. Daarnaast is het dé plek voor het uitbreiden, onderhouden van je social netwerk en het creëren van een persoonlijke verbinding met je volgers. Hoe zet je social media het beste in? Lees hieronder onze tips en ga direct aan de slag. 

Social media voor digital nomads

Social media tips: van ‘moetje’ naar een leuke en makkelijke taak

Niet elke ondernemer vindt het bijhouden van social media leuk, maar we weten dat social media er nu eenmaal bij hoort wanneer je een (online) bedrijf hebt. Bepaal je social mediastrategie en bekijk welke kanalen jij wilt gaan inzetten. Hoe zorg je ervoor dat het geen moetje is? Hoe maak je het voor jezelf makkelijk om social media in te zetten? Je kunt het natuurlijk uitbesteden en een Virtual Assistent inhuren, maar hoe fijn is het als je het overzicht zelf hebt? 

Hoe begin je?

In de basis draait het bij social media marketing allemaal over verbinding en connectie maken met je volgers. Ga zelf maar eens na wie jij volgt en van wie jij elke dag even op de stories kijkt. Van wie jij bijna elk bericht liked zonder dat het heel erg uitmaakt wat in het bericht staat (natuurlijk is inhoud wel belangrijk, daar kom komen we later op terug). Dat zijn de mensen die jou als persoon aanspreken. De mensen die je leuk vindt, die je bewondert, waar je stiekem een beetje tegenop kijkt en waar je graag contact mee zou willen krijgen.

Social media: wat deel je en hoe kom je over?

Belangrijk om goed te weten wat je wil overbrengen, wie je wilt zijn en wat je wil delen met je volgers. Neem je eigen social media onder de loep en neem hier dan ook je tijd voor. Werk uit wie jij als ondernemer wilt zijn en ga na of de content die je deelt ook laat zien wie jij als ondernemer bent. Laat jij de echte jij zien? Geef jij jouw volgers echt een kans om de connectie te maken met jou? Of deel jij enkel je aanbod, zakelijke informatie en foto’s? Zien mensen niet wie de echte jij is en wat je bezighoudt? Allemaal vragen om stuk voor stuk bij stil te staan. Ze vormen namelijk een belangrijke aspecten wat bijdraagt aan de authenticiteit van je bedrijf. 

Social media: all about choices 

Een ander aspect wat erg belangrijk is, is het maken van keuzes. Het gaat er niet om dat het ene mediakanaal beter is dan het andere kanaal. Het gaat erom dat je bewust bent van de kanalen die je gebruikt en hoe je deze dan ook inzet. Over het algemeen kopen mensen via social media iets van bedrijven/ondernemers op het moment dat er een connectie is. Mensen doen niet voor niets zaken met mensen. Houd dit dan ook in je achterhoofd. 

Wie is jouw ideale klant als Digital Nomad?

Misschien een gekke vraag: maar weet jij wie jouw ideale klant is? Of pak je wat je pakken kan en vind je het lastig om nee te zeggen? Mocht je het niet precies weten, sta hier dan eens uitgebreid bij stil. Weet je wel wie jouw ideale klant is, perfect! Verplaats je dan in jouw ideale klant. Wie is dit? Wat drijft hen? Wat zijn de behoeften en wensen van deze personen? Waar houden ze van? Waar kun jij ze mee helpen? Waarom ben jij van toegevoegde waarde voor hen? Ga vervolgens na wat deze persoon op jouw account kunnen vinden. Ga na wat jij wil uitdragen. Hoe wil jij overkomen? Wil je heel zakelijk en professioneel overkomen, trek deze lijn dan door in jouw social media account. Wil je juist persoonlijk overkomen dan richt je je kanaal daarop in. Een combinatie van de twee is natuurlijk ook mogelijk. 

Social media strategie

Denk je nu: dit klinkt allemaal leuk en aardig, maar waar moet ik de tijd vandaan halen? Sla dan zeker niet deze stap over. Sterker nog: begin hiermee. Veel mensen denken dat een social media strategie niet nodig is, maar niet is minder waar. Ons advies is dan ook om hiermee te beginnen. Het is ook mogelijk om je social media strategie te herzien. Met de strategie ga je je doel voor de lange termijn bepalen. De minimale periode van een strategie is namelijk een jaar. Je bepaalt het pad wat je wil bewandelen, de richting van je kana(a)l(en). De invulling komt pas later, in een social media plan. 

Wat is het voordeel van een social media strategie? Het zorgt voor structuur, efficiënt en doelgericht kunnen werken, overzicht en inzicht. Zo kun je, wanneer je doelen bepaalt, gaandeweg meten of je op de goede weg bent. Doelen stellen is daarom van essentieel belang.

Zorg ervoor dat je weet welk platform het best aansluit bij de content die je deelt. Zorg er ook voor dat je weet welk platform of kanalen er in jouw vakgebied worden gebruikt. Neem ook de ‘customer journey’ onder de loep. Als je weet welke reis je klanten afleggen voordat ze een bepaald product afnemen, dan kun je hierop inspelen. Kies de juiste kanalen die aansluiten op jouw ideale klant. Besteed niet te veel tijd aan het maken van een social media strategie. Het is van belang dat je weet welke richting je op wil en hoe je dit gaat realiseren. Uiteindelijk is het natuurlijk een kwestie van doen. Ga aan de slag met het verwezenlijk van je dromen, tijd voor actie!

Social media posts

Hoe vaak ga je posten? Wat ga je posten op je verschillende social mediakanalen? Ga je voor een post, video of reels? Waar ga je dan allemaal over schrijven? Wanneer ga je dit inplannen? Veel vragen die beantwoord dienen te worden. Onze tip: gebruik een social media kalender en maak een onderscheid tussen verschillende typen berichten en verhalen. 

Vooruit werken met hulp van Pinterest

Je kunt een planning van een half jaar maken met onderwerpen waarover je kunt posten. Kijk maar eens op Pinterest. Je begint met het maken van een schema. Noteer hoe vaak per week je een bericht wil gaan plaatsen. Is dit 1,2 of zelfs 3 of 4 keer. Post liever iets minder vaak, maar wel consequent iets dan meerdere keren per week wisselend. Consistentie is de key. Vervolgens ga je de berichten indelen. Maak bijvoorbeeld verschillende kopjes: persoonlijk verhaal, inspiratie en zakelijk. Kijk dan welke onderwerpen je hieronder kunt verdelen. Maak ook verschil in type berichten. Zo kun je persoonlijke post afwisselen met zakelijke post waarin je je klanten of prospect van informatie wilt voorzien. Wissel dit af om variatie in je berichten te behouden. 

Pinterest power

Wil je Pinterest ook inzetten voor je bedrijf? Ik hoor je denken. Het is zeker mogelijk. Pinterest is een prima tool om in te zetten voor je bedrijf. Hoe en waarom dan? Ten eerste is het bereik wat Pinterest heeft enorm groot, zeker in verhouding met de andere social mediakanalen. Daarnaast is een ‘pin’ blijvender dan een facebook post. Bovendien groeit Pinterest dagelijks en blijkt uit onderzoek dat visuele informatie vele malen sneller wordt opgenomen dan teksten. Pinterest werkt op basis van SEO. Google indexeert namelijk de pins van Pinterest. Dit geldt voor zowel de afbeelding als de ‘Alt-titel’ van de afbeelding. Het is dus heel belangrijk dat jouw borden en de pins de juiste teksten bevatten. Laat bijvoorbeeld zoekwoorden terugkomen in de titel en beschrijving. Daarnaast is er nog veel meer mogelijk met Pinterest, denk bijvoorbeeld aan adverteren. Het belangrijkste is herhaling, herhaling, herhaling. Ga dus liever met een paar kanalen goed aan de slag dan van alles een beetje.

Aan de slag met je social media content

Ben je klaar met je content planning? Dan kun je gaan schrijven. Afhankelijk van je schrijfwijze kijk je wat werkbaar is voor jou. De een schrijft voor een hele week, de ander voor een maand, maar probeer het schrijven te bundelen. Wanneer je begint met schrijven zit je vaak in de flow en dan heb je zo voor een week of maand je berichten klaar. Zorg dat de inhoud aansluit bij jouw ideale klant.

Content kalender

Het werd al even benoemd, maar een content kalender is een ideaal middel om vooruit te werken. Vooral voor jou als Digital Nomad. Plan je social media berichten hiermee in. Natuurlijk kun je ook iemand hiervoor inschakelen, maar je kunt het ook goed zelf maken. Wanneer je iemand hiervoor inhuurt is het voordeel dat je dan een op maat gemaakte variant tot je beschikking krijgt. Wanneer je het voor jezelf makkelijker maakt, zul je merken dat het schrijven leuk wordt. 

LinkedIn gebruiken: tips en tricks

Een goed LinkedIn profiel is natuurlijk onmisbaar voor jou als Digital Nomad. Maar hoe weet je wat goed is? Hoe kun jij eenvoudig gevonden worden door bedrijven? Begin bij het begin: de taal van je Linkedin pagina. Wil jij met internationale opdrachtgevers samenwerken? Schrijf dan je profiel in het Engels. Wanneer je pagina in het Engels is, bereik je automatisch een grotere groep. Een ander belangrijk element is de kopregel. Dit is de regel die onder je naam staat. Kies voor een pakkende, duidelijke weergave van je functie. Om goed gevonden te worden is het van belang dat hier – het liefst in een paar woorden – wordt vermeld waar jij voor staat. Kijk ook eens naar andere profielen, wat zij hier hebben staan. Beslis wat voor jouw diensten het beste is. Voorbeelden kunnen zijn: freelance schrijver, copywriter, content creator, ik help ondernemers om te groeien, ondernemerscoach of spiritueel coach. Wat betreft de verdere invulling van Linkedin: wees kort maar krachtig. Dit geldt eigenlijk voor alle informatie die je op je profiel zet. Van informatie over jezelf tot aan je werkervaring. Vertel op je social media wie je bent en waarom jij van toegevoegde waarde kunt zijn. Vergeet niet om een professionele Linkedin foto te uploaden. Een foto zegt immers meer dan 1000 woorden. 

Instagram stories

Een ander onderdeel van social media zijn de verhalen die worden gedeeld. Bij facebook zie je dit al, maar vooral bij Instagram is het een krachtig middel. Zorg ervoor dat je on top of mind blijft van je ideale klant. Of je nu wekelijks of dagelijks post, zorg dat het van waarde is. Blijf je volgers uitdagen. Het is slim om elke dag aanwezig te zijn, maar dat hoeft niet. Wil je graag meer verhalen gaan posten, maar vind je dit lastig? Maak het dan niet te moeilijk voor jezelf. Zie het als iets leuks. Deel wat je meemaakt met en in jouw bedrijf en in je leven. Veel mensen vinden het leuk om een kijkje in andermans keuken te krijgen. Dit is dé manier om een connectie te maken met je volgers. Vooral video’s werken hierin goed. Mensen kunnen je horen en zien, en dat versterkt de connectie.

Social media: wat deel je dan?

Wil je dagelijks posten, maar heb je geen idee waarover? Deel waar je mee bezig bent, wat je plannen zijn, de reacties van je klanten, de afspraken die je hebt, wat je doet, welke producten je aanbiedt en ga zo maar door. 

Deel de berichten die je hebt geschreven zodat mensen die alleen stories kijken deze berichten ook voorbij zien komen. Zorg dat het een vast onderdeel van je dag wordt. Begin bijvoorbeeld in de ochtend met 1 story en doe er aan het einde van de dag nog 1.

Gun jezelf hierin de groei. Begin simpel en je zult zien dat de ideeën vanzelf gaan stromen. 

Vooral wanneer je als Digital Nomad wilt werken is het van belang dat je klanten je goed kunnen vinden via jouw ingezette social media kanalen. Op die manier hoef je niet voortdurend actief op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Zorg voor een gebruiksvriendelijke website en probeer on top of mind te blijven bij je doelgroep en mogelijke (nieuwe) klanten. 

Met deze tips kun jij aan de slag. Bij social media gaat het juist om de kracht van herhaling die van belang is om succesvol te zijn! 

Meer weten over hoe je kan remote werken in 6 stappen? Download ons gratis e-book! 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wil je meer leren en weten over remote werken?

Mis dan niet onze tips en verhalen van remote ondernemers en professionals. Blijf op de hoogte van exclusieve events en podcasts. En kom zelf in contact met ervaringsdeskundigen binnen remote werken. Join vandaag nog de remote revolutie en leer meer over deze nieuwe manier van werken.