Intermittent Fasting: een nieuwe trend onder Digital Nomads

Het is vroeg in de ochtend en ik zit aan mijn werktafel met een kop thee. Om precies 07:21 begint mijn buik te knorren.  Normaal gesproken zou ik mijn werk laten liggen om ontbijt te gaan maken, maar ik heb besloten om de Intermittent Fasting (IF) methode uit te gaan voeren en dat betekent: Ik mag 16 uur niet eten.

Wat is Intermittent Fasting?

Intermittent Fasting (IF) is een methode waarmee je je vaste eetpatroon even doorbreekt. Het daagt je uit om voor een korte of langere tijd niet te eten, oftewel, te vasten. Velen noemen het een dieet maar dat is het niet. IF vertelt je namelijk niet dat je bepaalde voeding moeten laten liggen. Er wordt alleen gezegd dat je bepaalde uren niet mag eten.

Als je langer vast dan 12 uur dan gaat je lichaam over in het verbranden van je vetreserves. Dit noemen ze ook wel de Ketosis. Hoe langer je vast, hoe meer reserves je opbrandt (bron).  Niet gek dus dat mensen IF gebruiken om af te vallen.

Waarom is dit een Digital Nomad trend?

Iedere maaltijd die je eet zorgt voor verandering in je bloedsuikerspiegel. Eet jij 6 keer op een dag, dan kan je je voorstellen dat je lichaam aardig op en neer gaat in het verwerken van de suikers die je binnen krijgt. Deze schommelingen hebben invloed op je focus en concentratie. Hoe minder je deze schommelingen voor laat komen, hoe beter het jou lukt om je focus te behouden. Dus hoe neutraler je bloedsuikerspiegel blijft, hoe minder je afgeleid wordt met processen die er in je lichaam afspelen.

Een betere concentratie is het gevolg en dat is maar al te fijn als je een belangrijke deadline wilt halen, je to-do lijstje af wilt knallen of een productieve brainstormsessie wilt hebben.

De meest gebruikte IF-methode

Intermittent Fasting kan je helemaal indelen zoals je zelf zou willen, omdat het een flexibele methode is die aan te passen valt aan jouw levensstijl. Wel is er één schema die populair lijkt te zijn. Waarschijnlijk omdat dit een schema is wat gemakkelijk toepasbaar is voor beginners. Dit schema gaat uit van 16 uur vasten en 8 uur waarin je mag eten.  Wanneer je aan de 16 uur van vasten begint, mag je zelf bepalen, maar meestal vast men van 20:00 tot 12:00 de volgende dag. Van 12:00 tot 20:00 mag je dus je gebruikelijke maaltijden opeten.

Het is hier nu 12:00..

Ondertussen mag ik weer gaan eten en ik heb dan ook zojuist mijn ontbijt gehad. Niet met havermout en soya yoghurt, maar mijn lichaam hunkerde naar gebakken eieren, gesmolten kaas, gerookte zalm en een pannenkoek met jam. Het ging er dan ook allemaal gelijk in.

Wat zijn mijn belevingen tot nu toe?

Per toeval had ik gisteravond na 20:00 niet meer gegeten wat ervoor zorgde dat ik vanochtend, bij het schrijven van dit artikel, direct IF aan het uitproberen was. Vanochtend moest ik echt mijn best doen om niet te gaan eten. Dat was voor mij best een opgave aangezien ik vaak om 7:30 mijn ontbijt eet. De ochtend vond ik dan ook zwaar. Mijn buik heeft van 09:00 tot 10:00 uur onophoudelijk geluid gemaakt.

Daarbij had ik het gevoel alsof de dag nog niet echt begonnen was. Alhoewel, mijn focus was vanochtend beter dan anders. Natuurlijk moet je lichaam hier nog even aan wennen, maar als je accepteert dat je nog niet gaat eten, dan wordt je concentratie anders. Alsof de honger verdwijnt en je in een soort van “werktunnel” zit. Zou dat de Ketosis zijn? Ik weet het niet, maar toch voelde ik wel een verschil.

Hoe vaak Intermittent Fasting?

Wederom is dit zelf te bepalen. Je kan kiezen voor 1 á 2 keer in de week, maar dit kan ook afhankelijk zijn van hoe lang je vast. Sommige mensen doen het een langere periode en zeggen dat de concentratie toeneemt. Ik denk dat ik het binnenkort echt eens een langere periode ga proberen en dan kom ik bij jullie terug!

Ga jij IF ook proberen? Of heb jij – als ervaren Intermittent Fasting’er – nog tips en ideeën om het artikel mee aan te vullen? Neem dan gerust contact met ons op via hello@meetingsinthesun.nl of laat hieronder een comment achter.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*