Mini Digital Detoxes: 4 tips voor een balans in een on- en offline leven

Werken als Digital Nomad is ideaal: je kiest zelf waar je wilt zijn en waar je wilt werken. Nieuw leuk cafeetje? Top. Je klapt je laptop open en voor je het weet ben je acht uur verder. Je ogen voelen zwaar aan van het continue kijken naar je beeldscherm en je hoofd zit vol van het focussen op je taken. Dit herhaal je dagelijks, want je wilt tenslotte goede kwaliteit leveren. Door je remote werk zit je vaak op het internet en je hoofd begint te tollen. Als Digital Nomads zijn onze laptops en telefoons onze bron van inkomsten. Daarom zijn we soms zelfs 24/7 bereikbaar. Opdrachten moeten worden afgerond, offertes geschreven en je Instagram bijgehouden. 

Hoe zorg je voor een balans in het online zijn en de rest van je leven? 

Digital Detox

Allemaal leuk en aardig natuurlijk als je overal ter wereld kan werken. Maar er is geen Digital Nomad die zegt het eeuwige online leven soms niet even zat te zijn. Ons online leven levert ons de wereld aan onze voeten, terwijl we soms het liefst alleen maar even bij onze ouders op de bank willen zitten. Een plek waar Facebook advertenties, de Bitcoin market en de hoeveelheid unieke bezoekers per maand, er even helemaal niet toe doen. Je moeder kookt je favoriete hutspot van vroeger en je laat de hond uit in het bos achter je ouderlijk huis. Wat een rust, hoor ik je denken. 

Twee maanden geleden zat ik op dé Digital Detox voor Nomads: de Nomad Cruise. Daar zei ongeveer de helft van de remote werkers er bewust voor te kiezen om deze twee weken even helemaal niets online te gaan doen. Zelfs niet op de dagen dat iedereen van boord ging en massaal naar internet cafeetjes trok.

Waarom?

Zo nu en dan even helemaal detoxen van alle elektronische apparaten en digitale prikkels kan zeer verhelderend werken en onze creativiteit alleen maar ten goede doen. Een langdurige digitale detox is moeilijk voor Digital Nomads omdat het ons inkomen is.  Daarom geven we je vier tips voor Digital Detoxes om je on- en offline leven zo goed mogelijk in balans te houden.

Foto: Nomad Cruise Tijmen Hobbel

Onze 4 Digital Detox tips

1. Mediteren

Doodgegooid worden we ermee, maar met een reden. Meditatie zorgt voor rust in je hoofd en helpt je prikkels te verwerken en te prioriteren. Tegenwoordig krijgen criminelen meditatietraining in de gevangenis en leren de jongste kinderen meditatietechnieken op de basisschool.

Ga in de ochtend -voordat je de Facebook tijdlijn en je e-mail inbox hebt gecheckt- even 15 minuten in stilte zitten. Luisteren naar je adem doet wonderen! Je voelt de rust terugkomen in je lijf en de 100den gedachtes zie je na een paar dagen verdwijnen.

Voor de echte die hard Detoxers zijn er meditatie retreats te vinden. Van 3-daagse waarbij je een paar uur per dag in stilte zit, tot 10-daagse Vipassana retreats. Je mag dan dagen achter elkaar niet praten, mediteert uren non-stop en je mag niet schrijven of muziek luisteren. Je telefoon? Die lever je in. Heftig, want je hebt letterlijk helemaal niks om je heen. Je bent dan wel verlost van álle prikkels!

2. Reizen zonder laptop

Als Digital Nomad reizen we vaak en veel, altijd met onze laptop in de aanslag. Want op het vliegveld in Singapore zijn nog een paar uurtjes vrij om te werken. En bij dat leuke koffietentje kun je tussendoor nog snel even een artikel schrijven voor je website.

Probeer af en toe ook eens een reisje te maken zónder je laptop. Plan een paar dagen helemaal vrij van je werk en neem gewoon je laptop niet mee. Ook jij verdient die rust af en toe.  In het begin voelt het even kaal, maar je koffie drinken terwijl je gewoon naar buiten kunt staren is een van de fijnste dingen die er is (echt waar).

3. Omring jezelf met Digital No No’s

Als Digital Nomads trekken we vaak naar andere mensen toe die óók locatie-onafhankelijk werken. Zo brengen we samenwerkingen en communities tot stand. Vrienden zitten vaak en veel op social media en samen maken we onze nieuwste Instagram Stories. Net zoals het voorbeeld van je ouders zijn er altijd wel een paar mensen in je omgeving die helemaal niets met online werken hebben. In Nederland, of de toeristen of locals in het buitenland. Zij zijn hét bewijs dat je ook prima kunt leven zonder social media. Tijd met hen spenderen kan soms enorm inspirerend werken en ervoor zorgen dat je je prioriteiten weer aanscherpt.

4. Ga voor een full Digital Detox challenge

Wanneer je merkt dat bovenstaande tips niet meer de uitwerking hebben die je zou willen, kun je altijd een meerdaagse Digital Detox Challenge proberen. Hierbij kies je er op bepaalde dagen voor om je telefoon niet mee te nemen wanneer je de deur uit gaat. Je zet je notificaties uit en laad je telefoon niet meer op voor een paar dagen.

Deze challenges dagen je uit om te genieten van een fietstocht in stilte of om 100% met je aandacht bij je vrienden te zijn. Ze laten je weer kennismaken met dat gevoel wat je kende als kind wanneer je niets te doen had en verdwijnen in je mobiele telefoon nog geen optie was. Digital Detox challenges schijnen een positieve invloed te hebben op je mentale en fysieke gestel, boosten je productiviteit en creativiteit en helpen je om weer beter te slapen. Op het internet vind je challenges van 7 tot 30 dagen. Kies iets wat bij je past en probeer het eens!

Een paar voorbeelden:

30 dagen: www.bloglovin.com & www.blissfullybrunette.com

7 dagen: www.theblissfulmind.com & www.simplequietmama.com

Wat zijn jouw tips?

Deze offline activiteiten combineren met het leven in een snelle, digitale wereld is een uitdaging voor de hedendaagse Digital Nomad. Dagelijks moeten we ons balans tussen on- en offline zien te vinden. Het is gemakkelijk om onszelf te verliezen in alles wat er online nog moet gebeuren, terwijl het offline leven soms eigenlijk datgene is wat er écht toe doet. Wat zijn jouw tips om jezelf in balans te houden? 

 

Wil je meer weten over dé Digital Nomad Detox: de Nomad Cruise? Klik dan hier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*