Meer doen in minder tijd door bewust te zijn van jouw ideale modus
7 juni 2021 

Meer doen in minder tijd door bewust te zijn van jouw ideale modus

We zouden allemaal het liefst onze dagen zo productief mogelijk indelen. Lekker gefocust die to do’s wegwerken, vol energie je meetings aftikken en aan het einde van de dag genieten van het voldane gevoel dat je daaraan overhoudt. Maar we weten ook allemaal dat het niet meevalt om dat voor elkaar te krijgen. Je wordt afgeleid door je telefoon, iemand komt je storen, je raakt geïrriteerd door collega’s, je bent moe… En voor je het weet krijg je veel minder gedaan dan je voor ogen had en houd je daar helemaal niet dat voldane, maar misschien juist een gefrustreerd of teleurgesteld gevoel aan over. Hoe kun je er nou voor zorgen dat dat je minder vaak overkomt? Hoe ben jij de baas over jouw energie? Een simpel antwoord: Door bewust je modus te bepalen. Een element dat een grote invloed heeft op het wel of niet slagen van jouw dag en wij vertellen je hoe je jouw modus kunt optimaliseren.

Wat is modus?

Zoek je de definitie van modus op dan lees je dat modus een gemoedstoestand of stemming is die je gedurende een bepaalde tijd hebt en dat je modus kan bestaan uit een enkele emotie of een mix van emoties. Het meest interessante uit die definitie is dat het een tijdelijke toestand is. Wat betekent dat jouw modus kan veranderen en daar voegen wij nog eens aan toe dat je die modus kunt sturen. Wij mensen zijn namelijk vaak geneigd om een modus gewoon te laten gebeuren. Iets overkomt ons. Wat we dan versterken door dingen te zeggen als ‘ik ben gewoon moe, chagrijnig, geïrriteerd..’ etcetera. Maar die modus ben je niet en overkomt je ook niet. Die modus kun jij kiezen en veranderen. En als je jouw modus kunt veranderen, dan kun je er dus ook vaker voor zorgen dat je in de juiste modus zit voor datgene wat je op dat moment wilt of moet doen.

Ben jij je bewust van de verschillende modi waar je doorheen gaat op een dag? En weet je ook waar die modi vandaan komen? Door je hier meer bewust van te worden, kun je zelf de lead nemen in hoe jij je voelt en zorg je dat jij optimaal betrokken kunt zijn bij wat er van je wordt verwacht of wat je van jezelf verwacht. Neem bijvoorbeeld een gemiddelde werkdag. Misschien heb je wel meetings, concrete to do’s of creatieve brainstorms op de planning staan. Voor elk van deze onderdelen heb je een andere modus nodig. Zo wil je voor een meeting waarin je een presentatie moet geven waarschijnlijk hoog in je energie zitten, maar hebben die concrete to do’s misschien wel rust en focus nodig.

modus

Zorg dat je in de juiste modus komt

Om te zorgen dat je in de juiste modus komt doorloop je een aantal stappen. Begin eerst met je af te vragen in welke modus je nu zit. Hoe voel je je en waar komt dat door? En kijk vervolgens eens naar wat je te doen staat. Wat is je doel bij de volgende taak of activiteit op je planning? Welke modus heb je daarvoor nodig? Misschien zoek je naar rust om eindelijk die ene tekst te kunnen schrijven of heb je creatieve energie nodig om een brainstorm te doen. Wat ga je vervolgens doen om in de juiste modus te komen? Je kunt bijvoorbeeld mediteren of met je ademhaling aan de slag om meer tot rust te komen of misschien heb je het juist nodig om een stuk te gaan rennen of lekker even te dansen op je favoriete muziek om in je hoge energie te komen.

Switchen van modus doe je dus telkens aan de hand van vier stappen:

  • Stap 1: In welke modus zit je nu? Hoe voel je je?
  • Stap 2: Wat is je doel? Wat wil je bereiken?
  • Stap 3: Welke modus heb je daarvoor nodig?
  • Stap 4: Wat kun je doen om in die modus te komen?

We hebben over het algemeen meer invloed op onze acties dan op onze gevoelens, maar die gevoelens kunnen we dus wel beïnvloeden door acties in te zetten. Daarom moedigen we je aan om die eerste stappen te zetten. Begin met bewegen, ademen of wat jij nodig hebt en je gemoedstoestand zal zich daarop aanpassen.

Optimaliseer je modus

Bij het optimaliseren van je modus is het belangrijk te beseffen dat je modus wordt beïnvloed door onder andere je emoties, je houding, je gedachtes, je omgeving. Elementen waarvan je er in ieder geval een aantal kunt beïnvloeden en je zal merken dat de rest dan volgt. Ga dus vaker na in welke modus je zit en hoe je daarin bent beland. Maar belangrijker nog, wat je kunt doen om van die modus in de modus te komen die je nodig hebt. We noemden net al een paar voorbeelden: ga voor rust en concentratie bijvoorbeeld wandelen of mediteren, luister rustige muziek, doe een ademsessie of combineer meerdere van deze opties. Voor meer energie zijn wij groot fan van dansen op de lekkerste muziek, maar ook hardlopen, fietsen of andere manieren van bewegen kunnen je een energieboost geven.

In de juiste modus zal je overigens merken dat ook je focus verbetert en een betere focus is een tweede element dat kan bijdragen aan jouw productiviteit en dus ook het voldane gevoel aan het einde van je dag. Meer over focus lees je binnenkort op ons blog.

Gun jij jezelf meer controle over je productiviteit en wil je vaker bepalen hoe jij je voelt? Dan helpen wij je graag! Neem eens een kijkje bij onze Helweek from Home waarin we 7 dagen lang focussen op alles wat te maken heeft met productiviteit, energie en vrijheid. We bekijken samen welke modus bij welk moment hoort en zorgen dat jij na die week weet hoe je de juiste modus bereikt!

Over de schrijver
Werkte 10 jaar bij de radio, maar begon voor zichzelf met als doel meer vrijheid. Wil de hele wereld over reizen. Leest alles wat los en vast zit. Houdt van (street)art en is zo vaak mogelijk te vinden bij concerten en op festivals.
Reactie plaatsen

Wil je meer leren en weten over remote werken?

Mis dan niet onze tips en verhalen van remote ondernemers en professionals. Blijf op de hoogte van exclusieve events en podcasts. En kom zelf in contact met ervaringsdeskundigen binnen remote werken. Join vandaag nog de remote revolutie en leer meer over deze nieuwe manier van werken.  

arrow_drop_up arrow_drop_down