arrow_drop_up arrow_drop_down
8 september 2020 

Wanbetalers aanpakken: wat is een wanbetaler en hoe ga je ermee om?

Als ondernemer heb je het er maar druk mee: wanbetalers. Klanten die niet – of veel te laat – hun facturen betalen. Het lijkt wel alsof dit altijd gebeurt op het moment dat je dat openstaande bedrag het meest nodig hebt. Bijvoorbeeld omdat je net die flinke investering hebt gedaan, of dat ene vliegticket hebt geboekt. Toch blijkt de drempel hoog om achter dat zuurverdiende geld aan te gaan. En dat is zonde! Want iedere dag dat een factuur openstaat, kost jou geld. Meetings in the Sun to the rescue. Wij geven antwoord op de vraag: hoe kun je wanbetalers aanpakken om jouw facturen zo snel mogelijk betaald te krijgen?

Inhoudsopgave

    1. Wat is een wanbetaler?
    2. Zo voorkom je onbetaalde facturen!
    3. 6 stappen om wanbetalers aan te pakken
    4. Noot van de redactie

Wat is een wanbetaler?

Wanneer is er nou eigenlijk sprake van wanbetaling? Volgens het woordenboek is iemand een wanbetaler wanneer hij of zij slecht betaalt. Maar wat is de definitie van ‘slecht’? Dat is aan jou! Waarschijnlijk kun je het nog wel door de vingers zien wanneer iemand één dag te laat is met geld overmaken. Maar zodra die ene dag 6 maanden wordt, piep je wel anders. Ook mensen of bedrijven die structureel te laat betalen, worden vaak onder de noemer ‘wanbetaler’ geschaard.

Zo voorkom je onbetaalde facturen!

Het voorkomen van wanbetalers is beter dan genezen. We geven je direct een aantal tips om eventuele problemen voor te zijn. Later vind je een stappenplan waarin we stap voor stap uitleggen hoe jij wanbetalers kunt aanpakken.

 

          • Selecteer jouw klanten zorgvuldig: kunnen en willen zij betalen? Je kunt een kredietcheck uitvoeren en aan de hand van de uitkomst jouw (potentiële) klant indelen in een betalingsprofiel. Loop je veel risico? Zorg er dan voor dat je jouw klant gedurende het traject goed in de smiezen houdt en intensief persoonlijk contact onderhoudt.
          • Maak vooraf duidelijke betalingsafspraken. Deze moeten niet alleen in je algemene voorwaarden terugkomen, maar ook op de factuur en eventueel zelfs op de offerte. Vermeld niet alleen de betalingstermijn (wettelijk 30 dagen, maar daar kun je van afwijken), maar ook welke stappen je onderneemt wanneer de termijn verstreken is.
          • Werk je met consumenten? Houd dan rekening met het herroepingsrecht. Dit betekent dat jouw klant 14 dagen bedenktijd heeft na een online aankoop. Pas na die 14 dagen is het bedrag daadwerkelijk van jou.
          • Werk je met een abonnementsvorm? Zorg er dan voor dat de opzegtermijn in je algemene voorwaarden staat. Jouw klant is op dat moment nog steeds abonnementskosten verschuldigd. Ook kun je kosten berekenen voor tussentijdse opzeggingen.

 

Zoals je ziet, zijn algemene voorwaarden dus essentieel als het gaat om het voorkomen van betalingsproblemen. Natuurlijk staat het hebben van goede algemene voorwaarden niet gelijk aan een pot goud aan het einde van de regenboog, maar je dekt jezelf wel in.

 

 

wanbetaler

6 stappen om wanbetalers aan te pakken

We gaan in het voorbeeld uit van een betaaltermijn van 30 kalenderdagen. Natuurlijk kun je dit aanpassen naar jouw eigen situatie.

 

Stap 1: Dag 0 – Het versturen van jouw factuur

Op deze dag verstuur je jouw factuur. Door dit zo snel mogelijk na het opleveren van jouw dienst of product te doen, geef jij het juiste signaal af. Je wordt serieus genomen! Want zeg nou zelf, wat zou jij doen wanneer je pas twee weken na het kopen van een product of dienst de rekening krijgt? Grote kans dat jij je niet geroepen voelt om direct op actie over te gaan.

 

Stap 2: Dag 30 – De vervaldatum

Op dag 30 is je factuur officieel vervallen. Om te voorkomen dat je onnodig herinneringen verstuurt, kun je jouw bankrekening nog eens nakijken. Misschien heb je de betaling gewoon over het hoofd gezien en is er niks aan de hand. Kun jij lekker gaan genieten van je welverdiende euro’s!

 

Stap 3: Dag 31 – De eerste herinnering

Oké, je bankrekening is gecontroleerd en de betaling is nergens te bekennen. Dat betekent dat er herinneringen gestuurd kunnen worden. Dit doe je op dag 31. Liever lui dan moe? In veel boekhoudprogramma’s kun je deze herinnering automatisch laten versturen. Jouw klant krijgt dan nogmaals 14 dagen om de factuur – zonder extra kosten – te betalen.

 

Stap 4: Dag 36 – Op de ouderwetse manier

Word je ongeduldig? Doe het dan op de ouderwetse manier en bel je klant op! Leg de situatie voor en geef aan dat je al een herinnering hebt gestuurd. Vaak zorgt dit persoonlijk contact ervoor dat jouw klant direct in beweging komt. Cashen dus!

 

Stap 5: Dag 46 – De tweede herinnering

Het duurt inmiddels wel erg lang. Tijd voor een tweede herinnering. Je kunt je klant nog een laatste kans geven (bijvoorbeeld 10 dagen) om de factuur te betalen. Betaalt je klant deze factuur niet? Dan is het aan het incassobureau. Laat dit weten aan de wanbetaler, en vermeld er direct bij welke kosten hierbij komen kijken.

 

Stap 6: Dag 56 – Het incassobureau

Genoeg is genoeg. Heeft je klant op dag 56 nog altijd zijn of haar portemonnee niet getrokken? Dan schakel je een incassobureau in. Zij gaan voor jou proberen de factuur te innen. Vaak werkt een incassobureau via het no cure no pay principe. Lukt het het incassobureau niet? Dan betaal je niks. Lukt het wel? Dan kun je de incassokosten bij de klant innen. Let wel: dit laatste moet wel in je algemene voorwaarden staan!

 

 

Noot van de redactie

Deze blog is geschreven in samenwerking met Sharon de Rooij, oftewel: Lady Lawyer. Sharon weet alles van het aanpakken van wanbetalers zodat jij gewoon kunt genieten van dat waar jij keihard voor gewerkt hebt. Heb je hulp nodig? Of ben je op zoek naar een partner die jou kan helpen aan die oh zo belangrijke algemene voorwaarden? Sharon is your girl. Klik hier om naar haar website te gaan.

 

Ook wij weten hoe vervelend het is om te maken te krijgen met wanbetalers. Maar dankzij deze tips weten we precies hoe we deze moeten aanpakken. Heel veel succes!

 

 

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wil je meer leren en weten over remote werken?

Mis dan niet onze tips en verhalen van remote ondernemers en professionals. Blijf op de hoogte van exclusieve events en podcasts. En kom zelf in contact met ervaringsdeskundigen binnen remote werken. Join vandaag nog de remote revolutie en leer meer over deze nieuwe manier van werken.