arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe je leert omgaan met druk en weer een stap dichter bij een vrij leven komt
10 november 2020 

Hoe je leert omgaan met druk en weer een stap dichter bij een vrij leven komt

WOW, het gaat vanzelf! Niet helemaal natuurlijk, maar het gaat wel een stuk makkelijker sinds ik beter kan omgaan met druk. Ik kwam erachter dat het niet erg is om gestrest te zijn. Of bang, verdrietig en teleurgesteld. Een enorme opluchting. Ik begreep eindelijk dat ongemak bij het leven hoort en dat ik me er niet tegen hoef te verzetten. Een quote die me daarbij helpt: “Pijn is de prijs die je betaalt voor vrijheid.” Hoe klote ik dat soms ook vind, het klopt wel. Als jij een vrijer leven wilt, is het dus slim dat jij ook, tout suite en echt ahora mismo, beter leert omgaan met druk. 

Wie ben ik om jou te vertellen hoe je kan omgaan met druk?

Voordat ik je tips en tricks geef, wil je misschien weten waarom ik, Marloes van Raamsdonk, de juiste persoon ben om dit onderwerp te bespreken. Kort gezegd: I learned the hard way. Mijn motto was ‘niet zeuren maar doorgaan’. En tegenslag? Daar had ik alleen last van op de momenten dat ik niet hard genoeg mijn best deed. Ik had alles onder controle, dacht ik. Totdat ik niets meer onder controle had en ontplofte. Opeens stond ik huilend in de telefoon te schreeuwen tegen een collega. Het begin van vier jaar burn-out, depressie, vechten tegen mezelf en de omstandigheden, therapie en antidepressiva. Het hield pas op toen ik eindelijk snapte dat ik moest stoppen met de giftige patronen die ik als kind had opgebouwd. Stapels boeken, podcasts, coaching en heel wat uren therapie verder is mijn leven stukken leuker geworden. Ik weet nu dat ik zelf mijn grootste obstakel ben in de zoektocht naar vrijheid. Ik hoop dat de uitkomsten van mijn trial & error jouw zoektocht makkelijker maken.

Succes en prestatiedruk: Alain de Botton over een nieuwe definitie van succes

“Leren omgaan met druk gaat over bewust keuzes maken en radicaal eerlijk zijn tegen jezelf.” 

You’ve got the power

Er bestaat zoiets als maatschappelijke druk met het bekende huisje, boompje, beestje en hard werken tot je pensioen als norm. Maar zo hóef je niet te leven, er zijn genoeg mensen die hun eigen plan trekken. Natuurlijk helpt het niet mee dat ouders, vrienden of andere mensen in je omgeving allerlei verwachtingen van je hebben. Toch kiezen we uiteindelijk zelf, bewust of onbewust, of we ons conformeren. Als jij jezelf dwingt om je aan te passen terwijl dat niet bij je past, ben jij de oorzaak van de druk die je voelt. Zelfs als dat in eerste instantie niet zo lijkt. Denk aan een werkgever die van je verwacht dat je acht uur per dag productief bent, waar ‘goed’ nooit ‘goed genoeg’ is en het niet helpt als je duidelijk je grenzen aangeeft. Waarom blijf je dan? Jij hebt een keuze: wegwezen! Jep, die keuze heeft consequenties, ook dat is een prijs die je betaalt voor vrijheid.

Waarom angst alles te maken heeft met omgaan met druk

Als je merkt dat de druk oploopt en je bent al tot de conclusie gekomen dat jij zelf de belangrijkste oorzaak bent, is het tijd om stil te staan en te onderzoeken. Heb jij je wel eens afgevraagd wat de reden is dat jij druk voelt? Welke overtuigingen heb jij over jezelf en waarom stel je torenhoge eisen?  Mijn ervaring is dat de stress die we voelen vaak terug te voeren is tot iets waar we bang voor zijn. Ik ben jarenlang bang geweest dat mensen mij raar zouden vinden en dus paste ik me aan. Ik vergat voor het gemak even dat het onmogelijk is om levenslang een rol te spelen. Als je echt klaar bent om te onderzoeken waarom jij die spanning voelt, stel jezelf dan lastige vragen. Waar komt die noodzaak tot perfectie vandaan? Wat denk je dat er gebeurt als je toch fouten maakt? Waar ben je nou eigenlijk echt bang voor, worst case scenario? Stop met liegen tegen jezelf, accepteer geen flutsmoesjes. Beloof dat jij vanaf vandaag radicaal eerlijk bent tegen jezelf.

Kies de juiste strategie

Nu je hebt besloten dat jij de controle terugneemt over je eigen gedrag, kun je weer een stapje verder gaan. Het is tijd om jouw favoriete stressreactie te onderzoeken. We hebben drie natuurlijke reacties op stress. Klein probleempje, die helpen je vaak niet. Gelukkig is er een alternatief!  

Optie 1: Weerstand

Je voelt spanning of angst en gaat er tegenin. Bij de eerste signalen zet jij je hakken in het zand: Oh nee, dit gaat me niet gebeuren! Ik ga me NIET gestrest of angstig voelen. Je wordt boos of raakt gefrustreerd. Als je op die manier reageert, probeer het gerust, dan zal je de druk verder opvoeren. Je lichaam verzet zich uit alle macht en verkrampt.  

Optie 2: Reageren

De volgende optie is om de oorzaak van je stress ‘op te lossen’. Je schiet in overdrive totdat de zaak is afgehandeld. Stel je voor dat er een enorme berg werk op je bureau ligt. Geen fijn gevoel en dus wil je het wegwerken voor het einde van je werkdag. Je gaat een tandje harder werken om alle to do’s af te krijgen. Maar hoe lang hou je dit vol als de stapel werk nooit afneemt?

Optie 3: Vluchten

Dan de struisvogeltactiek. We voelen druk, ons leven gaat niet zoals we willen maar we negeren het. We pakken problemen niet aan maar verdoven onze onrust met bingewatchen, snaaien, shoppen en meer van dat soort dingen. Het kan zelfs zijn dat je vlucht in ogenschijnlijk gezonde activiteiten als sport. Je begraaft je ongemak steeds dieper en zoekt redenen waarom je niet blij bent. Ik ben ongelukkig omdat ik te dik ben of ik ben gewoon moe omdat ik zoveel sport. Je weet dat je vlucht zodra je stopt met verdoven en het ongemakkelijke gevoel of de stress meteen terugkomt.

Optie 4: Liefdevol verdragen

Hier heb je wat aan, de andere opties zorgen alleen maar voor meer stress. Zodra ongemakkelijke emoties niet langer een ‘gevaar’ zijn, verliezen ze de controle over jou. Met liefdevol verdragen zeg je tegen jouw ongemak: Kom maar binnen, ik luister naar je. Wat wil je me vertellen? De druk die jij voelt, is meestal een signaal dat een of meerdere dingen in je leven niet gaan zoals je wilt. Als je dat begrijpt, kan je vervolgens makkelijker keuzes maken die je verder helpen. Je accepteert de situatie zoals die is en observeert. Je verlegt het perspectief en daardoor verandert de hele situatie eigenlijk al. En je staat niet langer middenin je eigen chaos en daardoor kom je tot rust. Van daaruit kan je bewust actie ondernemen als dat nodig is.

Toen ik dit hoorde ging er een wereld voor me open. Ik snapte mijn gedrag ineens beter. Door heel bewust te voelen hoe mijn stressniveau is (no worries, je gaat vanzelf de signalen herkennen) en liefdevol te verdragen neem ik minder vaak paniekbeslissingen. Kleine disclaimer: Voordat je écht goed kunt omgaan met druk heb je flink wat oefening nodig en zal je heel vaak achteraf pas inzien dat je voor optie 1, 2 of 3 bent gezwicht.

 

5 dingen die mij helpen met liefdevol verdragen

  • Voelen

    Zodra ik druk voel, sta ik erbij stil. Wat gebeurt er in mijn lichaam? Waar voel ik spanning en hoe erg is het? Om de druk te verlichten forceer ik een gaap, adem ik naar de spanning (yoga trucje) of rek en strek ik wat. Dat probeer ik in ieder geval, want het lukt natuurlijk lang niet altijd. Ik neem mijn stress wel altijd serieus en zodra ik merk dat de druk oploopt, ga ik bewust rustiger aan doen.

  • Mijn gedachten bekijken

    Als ik me druk maak, schieten er meestal in sneltreinvaart allerlei negatieve gedachten door mijn hoofd. Als daar aan toe geef, maak ik mezelf gillend gek. Tijd om die gedachten onder de loep te nemen voordat ik ze nog ga geloven ook. Welke gedachten heb ik en zijn ze reëel? Vaak bedenken mijn hersenen allerlei rampscenario’s die nergens op slaan als ik er bewust naar kijk. Dan zeg ik: Thanks voor de input, ik heb jullie gehoord maar ik ga er niet in mee. Ik heb gemerkt dat mijn overijverige gedachten vaak geen goede raadgever zijn, daarom probeer ik beslissingen altijd uit te stellen tot ik weer rustig ben.

  • Regelmatig een koude douche

    De meeste mensen zijn bang voor ongemak en kiezen voor vermijden. Maar zoals je net hebt gelezen gaat vermijden je niet helpen als je wilt leren omgaan met druk en angst. Door een koude douche te nemen plaats ik mezelf vrijwillig in een oncomfortabele situatie. Zo leer ik dat ik ongemak prima kan verdragen.    

  • Adem uit

    Hoe vaak krijg jij het advies om diep in te ademen als je gestrest bent? Vaak waarschijnlijk. Op zich prima, maar eigenlijk is uitademen belangrijker. Ik heb gemerkt dat mijn lichaam zich pas echt goed ontspant als ik na een diepe inademing ook lang en rustig uitadem. Alle oude, schrale lucht eruit. Mijn lichaam ontspant en de inademing gaat daarna vanzelf. Probeer maar!

  • Stop met moeten

    Er zijn dagelijkse ‘verplichtingen’ waar ik niet blij van word. Door tegen mezelf te zeggen dat ik iets MOET, creëer ik weerstand. De druk wordt hoger en ik zie steeds meer op tegen dat waar ik toch al geen zin in had. Het kan ook anders. Bijvoorbeeld: Ik zag altijd als een berg op tegen schoonmaken. De vraag is, MOET ik stofzuigen of wil ik het omdat een schoon en opgeruimd huis fijner is? Dat helpt. Ik wil het resultaat, dus ga ik aan de slag.  

Happy pill alert

Doordat ik nu beter kan omgaan met druk, ben ik minder bang om te falen. Dat maakt het stukken makkelijker om te kiezen voor vrijheid. Hello zelfstandig ondernemen en remote werken! Volledig buiten mijn comfort zone, dat wel. Toch heb ik al lang niet zoveel plezier en energie gehad. Zodra ik stress voel, eis ik niet meer dat ik doorbeuk maar neem ik pauze. Wacht, haal adem. Wat is er aan de hand? Soms is die druk een signaal dat ik te snel wil en het mezelf iets makkelijker mag maken met kleinere stapjes. Maar meestal ben ik gewoon bang voor het onbekende en weet ik dat mijn angst aangeeft waar ik kan groeien. De druk neemt af zodra ik precies dat doe wat ik spannend vind. Wat kan me gebeuren? Ik win of ik leer. Mijn leven is stukken leuker nu ik mijn eigen geluk niet meer (continue) saboteer. Ik kies uit liefde voor mezelf  in plaats van uit angst. Sindsdien heb ik meer energie, allerlei geweldige mensen leren kennen, vind ik het makkelijker om goed voor mezelf te zorgen en heb ik weer vertrouwen in mijn toekomst.

Jouw happy pill ben je zelf. Klaar voor de rest van je leven?

Meer weten over omgaan met druk?

 

Deze blog is geschreven door Marloes van Raamsdonk die werkt als freelance tekstschrijver. Ze deelt haar ontdekkingsreis naar een vrijer, blijer en groener leven op Instagram @mijnprachtigepuinhoop.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wil je meer leren en weten over remote werken?

Mis dan niet onze tips en verhalen van remote ondernemers en professionals. Blijf op de hoogte van exclusieve events en podcasts. En kom zelf in contact met ervaringsdeskundigen binnen remote werken. Join vandaag nog de remote revolutie en leer meer over deze nieuwe manier van werken.