fbpx
Keytoe over remote werken: “Je mag hier werken waar, wanneer en hoe je wil.”

Deels of volledig  je werk mee kunnen nemen, naar daar waar jij op dat moment het liefst zou willen werken. Of dat nu op kantoor is, de Starbucks om de hoek of op een strand in Bali. Dat is wat Meetings in the Sun verstaat onder “remote werken”. Iets wat vaak alleen lijkt te zijn weggelegd voor zelfstandigen. Maar is dat wel zo?

Elke paar weken stappen Alex (Malone, oprichtster van Meetings in the Sun en nieuwsgierig Aagje van beroep) en Femke (Klaassens, tekstschrijver en huurwoordenaar) in de auto, op zoek naar antwoorden. Wat verstaan andere bedrijven onder remote werken? Wat zien zij als voordelen en uitdagingen? En hoe gaan ze daarmee om?

Luister je liever? Dat kan! Luister het interview terug via onze podcast:
Een interview met Keytoe-oprichter Lennard Toma

Deze week is Lennard Toma van marketing- en IT-bureau Keytoe aan de beurt. En als je nu denkt “die naam klinkt bekent”, dat kan! Lennard en Keytoe stonden namelijk nog niet zo lang geleden in de krant met hun salaris app. Als professioneel bemoeials hadden wij hier natuurlijk een paar vragen over.

Lennard, kun je ons wat meer vertellen over Keytoe?

“Bedrijven bellen ons als ze op zoek zijn naar een full-service marketingbureau. Voor een Jan modaal bedrag per maand komen wij minimaal 16 uur per week bij je op kantoor zitten en pakken we alles aan wat er aan te pakken valt. Op marketing en IT-gebied dan. We worden dus een soort supermultidisciplinaire collega!”

Ok, duidelijk. Zoals je inmiddels van ons weet doen wij onderzoek naar bedrijven en hun mening ten opzichte van plaats-onafhankelijk, of remote, werken. Maar wij zijn benieuwd:

Hoe sta jij persoonlijk tegenover plaatsonafhankelijk werken?

“Ik ben graag op kantoor, juist omdat ik het fijn vind om mensen om me heen te hebben. Daarnaast vind ik het ook heerlijk om de vrijheid te hebben om te kunnen werken waar ik wil. Thuis, want ik ben stiekem best een huismus, of op het strand of in een café. Die vrijheid om te doen wat op dat moment goed voelt, vind ik belangrijk.”


Je bent graag op kantoor, maar wat is dan voor jou de reden om toch de deur uit te gaan?

“Soms heb ik gewoon een andere omgeving nodig, even los van de dagelijkse meuk. Andere impulsen, een change of scenery. En natuurlijk werk ik niet echt op het strand in het zand, maar wel in de strandtent ernaast. Drankje erbij, uitzicht op de horizon (en dames in bikini), Heerlijk.”

En hoe zit het met Keytoe en plaatsonafhankelijk werken?

“Bij Keytoe zijn we heel open. Jij bent zelf vrij om te bepalen waar je werkt, wanneer je werkt en hoe je werkt. Het maakt ons niet uit, zolang klanten en collega’s blij zijn mag je alles doen wat je wil. We zijn dus heel erg gefocust op output. Als jij lekker thuis wil werken, omdat je kinderen hebt, go ahead. In principe betekent dit ook dat in het buitenland werken ook een optie is. Ik denk alleen dat dat niet zo snel gebeurt: mensen hebben zelf het gevoel collega’s en klanten niet even blij te kunnen maken.

Face to face contact is erg fijn, dat merken we ook bij klanten. Onze collega’s zitten daar vaak intern.

Het blijkt toch een drempel om te kiezen voor plaatsonafhankelijk werken, zelfs voor mensen in een bedrijf zoals dit, wat heel open en vrij is. Wat we vaak merken is dat de samenwerking met de klant lastiger gaat wanneer we deze niet regelmatig zien. Touch points blijven toch nodig.”

Je mag hier werken waar, wanneer en hoe je wil. Zelfs wat je doet mag je veranderen. Onze dienstverlening wil wel eens veranderen daardoor.

En wat nou als jij denkt, vandaag ben ik bakker, wat dan?

“Wanneer jij daarmee je klanten en collega’s blij houdt, top! Wil je hovenier worden, doe het! Kijk, we hebben een financiële basis nodig om onszelf te onderhouden en het liefst nog een beetje extra voor leuke dingen. Als jij het voor elkaar krijgt om een compleet andere dienst te kunnen bieden die ook nog bij onze “why” past, dan is dat prima.

To be an inspiring rebel, dares you to break your boundaries, so that you may flourish. Dat is onze “why”!

Als jij dus een inspirerende rebel kan zijn als hovenier, top! Het komt natuurlijk niet heel vaak voor, en zeker niet zo drastisch, maar hé, het kan wel.”

Is dat al eens voorgekomen? En is het geslaagd?

“Ik ben daar zelf het perfecte voorbeeld van. Zelf ben ik hier begonnen als projectmanager terwijl ik een achtergrond heb in organisatiepsychologie. Eerst heb ik hier alles geleerd over marketing en projectmanagement waarna ik toch mijn hart gevolgd ben richting organisatieverandering. Dit heb ik bij Keytoe zelf kunnen doen, maar nu ook steeds meer bij klanten.

Klanten vragen ons of we dit ook bij hen kunnen neerzetten, dit noemen we hier KeytoeY.

We implementeren die gekke organisatiecultuur die wij hebben bij andere organisaties. Natuurlijk nooit hetzelfde, elke organisatie is anders, maar wel met die principes.”

Is één van die ideeën dan ook jullie salarisapp?

“Alles wat we doen bij Keytoe gebaseerd op output. Maar waarom zijn onze contracten dan nog altijd gebaseerd op input, op hoeveel uren iemand aanwezig is? Tijdens één van onze “waarom, waarom, waarom-sessies” besloten we dat dat anders moest: op gevoel!

Tijdens zo’n waarom-sessie vragen we door, waarom doen we iets? We vragen net zolang “waarom” totdat we bij de essentie van het vraagstuk zijn aangekomen. Zo zijn we gedwongen om verder na te denken dan dat wat er voor de hand ligt, en op die manier dus tot nieuwe inzichten te komen.

In de app staan al onze collega’s, deze kun je stuk voor stuk beoordelen door het schuifje van de ene naar de andere kant te schuiven. Dit kun je elke dag doen, je beoordeling blijft staan totdat je hem aanpast. Elke dag berekent het systeem een gemiddelde, gebaseerd op de verhouding tussen jou en de rest van het bedrijf. Op basis van die score verandert je salaris. Dit kan ook nog afhangen van de omzet elke maand.

Als we heel veel bier drinken heeft iedereen een beetje minder salaris, als we weinig bier drinken heeft iedereen een beetje meer. 

We hanteren natuurlijk wel een minimumbedrag, á 600 euro. Dit is heel laag, maar we houden ook rekening met mensen die parttime werken, deze moeten ook een beetje kunnen schommelen.”


Maar hoe zit het dan met vriendjespolitiek?

“De app is volledig transparant. Je kunt niet alleen zien wat mensen aan jou geven, maar ook wat Pietje aan Klaasje geeft. Dus als Pietje een asshole is tegen Klaasje, terwijl Klaasje super goed z’n best heeft gedaan, kan ik Pietje omlaag zetten. Het werkt als een soort sociale controle, hierdoor vult iedereen de score eerlijk in.”

Interessant, maar dit klinkt ook een beetje als Black Mirror praktijken. Ik weet niet hoe dit mij zou beïnvloeden als mens, hoe gaat dat bij jullie?

“Dat zeiden wij ook precies! Maar daarom is die transparantie zo belangrijk. We hebben bijvoorbeeld ook onbeperkt vakantiedagen. Je zou denken dat iedereen om die reden alleen maar op vakantie is, maar het tegenovergestelde is waar.

We moeten hier soms mensen letterlijk op vakantie schoppen. 

In veel organisaties zou het ook niet werken, misschien zelfs het tegenovergestelde bereiken. Daar is vaak al veel vriendjespolitiek aan de gang. Hier helpen we elkaar, verbeteren we elkaar en hebben een goede vertrouwensband. Je mag best een keer een shit-dag hebben zonder dat je score daar meteen van daalt.”

En wat vinden de mensen er zelf van?

“Eigenlijk is iedereen er prima mee, we hebben nog geen negatieve reacties ontvangen. Wanneer salarissen lager of hoger uitvallen zie je dat men ook begrijpt waar het door komt. We zien zelfs meer connectie ontstaan, doordat mensen elkaar aanspreken op scores wat leidt tot zakelijke én persoonlijke groei in het team!”

Wat zijn volgens jou dan de voordelen van zoveel vrijheid en verantwoordelijkheid bij je werknemers te leggen?

“Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar bevlogenheid (hier ben ik op afgestudeerd). Dit is een staat welke heel positief en actief is. Het belangrijkste hierin is autonomie. Zoveel mogelijk vrijheid hebben in waar, wanneer en hoe je werkt. Wij denken dat die vrijheid eigenaarschap geeft. Je voelt meer verantwoordelijkheid en gaat dus ook beter presteren. Je voelt jezelf lekkerder, wat dus goed is voor jezelf maar uiteindelijk ook voor het bedrijf. Een win-win situatie dus!”

Als het zo simpel is, waarom doet niet iedereen dit dan?

“Bedrijven kijken nog steeds naar Ford als voorbeeld, terwijl zelfs Ford weet dat lopende band werk eigenlijk heel mensonterend is. Bedrijven durven niet over te stappen op deze vrijheid omdat ze bang zijn de controle te verliezen. Angst is een grote drijfveer. Ook hier nog steeds, onze eigenaren voelen het in hun portemonnee wanneer er fouten worden gemaakt, maar ze kunnen minder makkelijk ingrijpen.” 

Fouten maken is natuurlijk niet erg, experimenteren vinden we goed. Maar when the shit hits the fan, wie voelt dat dan als eerst? 


En wat als je als bedrijf gelooft, je durft, wat zouden dan nog meer uitdagingen zijn?

“Vaak weten ze niet hoe. Er wordt altijd naar elkaar gewezen, de directeur en leidinggevenden geven de werknemers de schuld. Die zouden er nog niet klaar voor zijn. Daarom begin ik ook altijd aan de top, want stiekem durft de top gewoon niet.”

Zijn er nog bepaalde trends die je ziet op het gebied van plaatsonafhankelijk werken?

“Je ziet steeds meer adviesbureaus en bedrijven opstaan die het nieuwe werken prediken, inclusief kantoortuinen en flexwerken. Dit werkt vaak niet omdat veel bedrijven het maar half doen. Alleen wisselen van plek is juist superirritant. Maar deze trend gaat wel doorzetten. Bedrijven moeten ook wel om medewerkers aan te trekken. Bedrijven voelen dat ze moeten veranderen.

Bedrijven die nog gefocust zijn op bureaucratie, regels en traditie are not going to last, en zijn ten dode opgeschreven.

Ooit hoop ik dat wij als Keytoe de norm worden, maar zo extreem zal het voorlopig niet worden. Al gaat het wel die kant op. Dat is ook mijn missie.”  

Om af te sluiten: een laatste tip voor bedrijven die hiermee aan de slag willen?

“Praat met je werknemers, wat willen ze echt? Je hoeft niet meteen je hele structuur los te laten, maar ga op zoek naar het diepere belang. Waar doe je het allemaal voor? Voor het geld? Wat wil je dan met dat geld kopen? Gewoon doen! En wees transparant!”

Benieuwd naar meer interviews over plaatsonafhankelijk werken? Volg onze podcast op Spotify!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*