Een blik in het leven van Kassandra: hoe runt ze een online bedrijf vanuit Spanje?

Een blik in het leven van Kassandra: hoe runt ze een online bedrijf vanuit Spanje?

Een bedrijf starten vanuit het buitenland. Waar loop je tegenaan? Je reist of woont (tijdelijk) in het buitenland en je wilt een bedrijf starten. Een bedrijf dat zich richt op Nederlandse klanten. Wat zijn daarbij de uitdagingen? Waar moet je rekening mee houden? Wij hebben dit recent gedaan en in deze blog deel ik een aantal zaken waar we tegenaan liepen.

In deze blog een inkijk in hoe wij het doen met een paar handige tips voor jou!

Wie zijn wij?

Wij – mijn man, ik en onze zoontjes van twee en zes jaar – wonen inmiddels vijf jaar in Zuid-Spanje. Mijn man heeft zijn eigen filmproductie bedrijf en ik werk op verschillende plekken in Europa als freelance vlieginstructeur, nadat ik acht jaar lang bij Transavia als piloot heb gevlogen. Daarnaast heb ik een online community voor vrouwelijke piloten. Wereldwijd is maar vijf procent van de piloten vrouw en dat zou ik graag anders zien. De laatste jaren heb ik me daarvoor verdiept in webdesign en sinds een paar maanden leer ik van alles over online marketing.

Een nieuw online bedrijf runnen

Mijn man kreeg met zijn productiebedrijf steeds meer klanten die zelf wilden (leren) filmen, maar het editen wilden uitbesteden. Filmen is gemakkelijker geworden sinds de komst van de smartphone en dat vindt iedereen ook wel leuk. Zakelijk gezien kan dat ook kosten besparen dus logisch dat mensen meer zelf gaan filmen of vloggen.

Maar vaak weten ze niet hoe en de montage van video’s lukt ze al helemaal niet. En zo ontstond het idee voor VIDEOBOOSTER. Een bedrijf dat je tips geeft over hoe te filmen, een vormgeving voor je video’s maakt en vervolgens de shots die je zelf gefilmd hebt, omzet naar een tof filmpje voor je bedrijf.

Vanaf het begin waren mijn man en ik aan het brainstormen en bedachten we dat het leuk zou zijn dit bedrijf samen op te zetten. Hij met zijn kennis van filmen en video, ik met mijn kennis van webdesign en marketing. Onze doelgroep bestaat uit Nederlandse ondernemers, aangezien we inmiddels weten dat ze in Spanje toch wel een tikkie achterlopen qua nieuwe ideeën en bedrijven, leek het ons beter om ons te focussen op Nederland.

Lees hier ook hoe Nomad Jon haar draai heeft gevonden in Spanje, plus een paar handige tips!


Hoe blijf je bereikbaar in het buitenland?

Eén van de eerste dingen die ons bezighield was bereikbaarheid. Ook al zitten we in Spanje, we wilden makkelijk bereikbaar zijn voor onze klanten. Dus wilden we een 085-nummer aanvragen. Dat geeft een professionele uitstraling en is voor klanten gratis te gebruiken. Maar daar bleek een uitdaging te liggen. Na een hoop uitzoekwerk en contact met verschillende aanbieders bleek het niet te kunnen, zonder Nederlands KVK nummer. En dat hadden we niet en konden we ook niet aanvragen omdat we in Spanje wonen. 

Nu hebben we nog een Nederlands 06-nummer, dus gebruiken we dat maar. Niet dat dat nou heel soepel ging, want we hebben onze Nederlandse rekeningnummers opgezegd. En de Nederlandse provider accepteert geen buitenlands IBAN-nummer (uhm, zijn we niet één Europa?). Lang verhaal kort: mijn schoonouders betalen nu voor het Nederlandse telefoonnummer, haha. Ook een oplossing mocht je hier tegenaan lopen. 

Hoe heb je contact met je team?

Al vanaf het begin wilden we graag een derde persoon in ons team, iemand die mee kan denken en die werk van ons uit handen neemt. Dat werd een Virtual Assistent uit Nederland. We hebben inmiddels geleerd dat het belangrijk is om regelmatig te bellen. Zo houdt ze contact met ons en feeling met het bedrijf. Persoonlijk ontmoeten is geen must, maar alles via de mail is ook niet voldoende. De freelance editors die we hebben, bellen we ook altijd voordat we hun een opdracht geven. Een persoonlijke touch in deze digitale tijd werkt altijd goed om betere samenwerkingen te krijgen.

In de gesprekken met klanten merk ik dat ze onze achtergrond vaak leuk vinden. Wilden we initieel verhullen dat we in Spanje wonen, nu is het juist een plus (denkfoutje!). Ze vinden het stoer en slim dat we ons bedrijf gevormd hebben rondom ons gezinsleven in het buitenland. Dat we genieten van ons leven hier en daardoor ook extra genieten van ons werk. En dat bevestigt ons concept en  resulteert weer in nieuwe energie om aan de slag te gaan!

Haal je voordeel als je aan de andere kant van de wereld zit!

Ok, hier in Spanje hebben we er niet veel mee te maken. Maar ik heb eerder meegemaakt dat ik aan de andere kant van de wereld zat en er dus een groot tijdsverschil was. Shit, dacht je te kiezen voor flexibiliteit, moet je ineens rekening houden met een Skype gesprek om 21:00 ‘s avonds.

De telefoongesprekken zitten er dan soms helaas tussen. Maar ondertussen leven je opdrachtgevers een aantal uren voor- of achteruit. Wat betekent dat jij werk kan leveren als je klanten liggen te slapen. En geloof mij, ze vinden het heel fijn als ze hun laptop open klappen in de morgen en ze zien dat je alles al gedaan hebt.

Succes met de tips en vooral heel veel plezier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*