Hoe heeft Mirte van Dijk haar leven in kunnen delen als snowboarder én Digital Nomad?

De bergtoppen zijn bedekt met sneeuw. De zon weerkaatst in je ogen en met toegeknepen ogen aanschouw je de immensiteit van je omgeving. Je schoenen klik je vast en met een flinke vaart laat je een spoor in de nog verse sneeuw achter je. De witte poeder stuift op en jij voelt je één met alles om je heen. Mirte van Dijk, oprichter van MVD Media doet het. Regelmatig staat zij met haar voeten op de berg om er vervolgens vanaf te boarden. Met haar mediabedrijf heeft Mirte zich helemaal gericht op outdoor sport, waardoor ze haar liefde voor snowboarden kan combineren met o.a. fotografie. Daarbovenop heeft ze ook nog haar eigen snowboard magazine. Wij waren onder de indruk van haar (letterlijk) actieve en stoere Digital Nomad leven en haar personal branding. Tijd dus voor een paar vragen…

Hi Mirte, je runt je eigen content bedrijf, schrijft voor verschillende platforms en je hebt je eigen snowboard magazine. En dat allemaal terwijl je de besneeuwde bergtoppen afreist. Hoe heb je toch zo’n leven voor elkaar gekregen?

Klopt ja, goede vraag! Als ik eraan terugdenk heb ik niet hele rigoureuze keuzes gemaakt. Maar zoiets gaat natuurlijk niet vanzelf. Je moet open staan voor kansen en zelf bepaalde keuzes creëren. Ik stelde mij altijd de vraag: “kan ik het een inzetten bij het ander om een nieuwe mogelijkheid te creëren?”  Dus outdoor adventure combineren met media. Dan ga ik ervoor.”

“Ik dank mijn werk aan mijn creativiteit en om creatief te blijven moet je weten wat dat stimuleert.”

“Hierdoor stuurde ik mezelf in een bepaalde richting. Dat deed ik totdat alles op zijn plek viel en ik wist waar ik precies goed in ben, wat ik het liefste doe en wat er mogelijk is. Met ups en downs (a.k.a. leermomenten) kwam ik dan vanzelf ‘op het goede pad’. Dat pad hield voor mij in; outdoor sport gemixt met media. Het is maar net hoeveel geduld je hebt en hoe groot je doorzettingsvermogen is.”

“Ik dank verder mijn werk aan mijn creativiteit en om creatief te blijven moet je weten wat dat stimuleert. Zolang die stimulatie er is, groei je vanzelf door. Dat wil ik dan ook als tip meegegeven; weet wat je prikkelt. Bij mij wordt de creativiteit getriggerd door het aangaan van nieuwe dingen. Zo ook nieuwe locaties. Als ik drie maanden op dezelfde plek blijf, heeft dat invloed op mijn creativiteit, en ook op mijn glimlach.”

Je personal branding is super strak neergezet en is helemaal gericht op outdoor adventure. Hoe heb je dit opgezet?

“Oh, dank je wel! Het is pas sinds deze zomer dat ik me realiseer dat het onder ‘personal branding’ valt. Steeds meer mensen wezen me erop. Ik heb wat ik doe nooit als branding gezien, @mirtewashere was letterlijk wat de naam zegt: ik was ergens en wilde dat delen met anderen.

Dat ik veel naar het buitenland kon, kwam door mijn tijdsplanning op school en dat ik daardoor kon gaan reizen. Hierdoor ontstond de combinatie tussen outdoor sport en fotografie. Instagram was de beste manier om aan veel mensen tegelijk uit te leggen wat ik deed. Wat niemand weet is dat het ondertussen echt 90% van de tijd werkgerelateerd is wat ik doe, niks vakantie! Ik werk ook overuren, heb ook hele lange dagen en soms vierkante ogen van het beeldscherm. Het enige verschil is dat mijn kantoor altijd ergens anders staat.”

Kun je een tip noemen voor iedereen die nog struggled met het kiezen van een personal branding?

“Hou jezelf niet voor de gek en creëer iets wat simpel is. Ingewikkelde grafische hoogstandjes, ellenlange verhalen over diepe levensvisies en het pushen continu leuk gevonden te willen worden, zijn niet belangrijk. Niet op social media, maar ook niet op andere media-uitingen naar buiten toe.”

Zelfs ik als nomade heb toch wel een plek voor mezelf nodig.

Ik las in een ander interview dat je al heel lang niet meer in een eigen bed hebt geslapen. Hoe bevalt dit en mis je dit wel eens?

“Klopt. Inmiddels heb ik wel een huisje waar ik langer dan een seizoen kan wonen, zodat ik ook echt mijn tas uit kan pakken. De afgelopen jaren heb ik in een busje geleefd, in een tent gewoond, op huizen gepast en in hotels geslapen. Nu kan ik naar huis, in de Spaanse Pyreneeën. Het is fijn om iets als thuis te kunnen bestempelen, ook al ben ik er niet veel. Maar zelfs ik als nomade heb toch wel iets van mezelf nodig, en hoewel dit huisje ook maar tijdelijk is, ben ik wel bezig met een groot project om zelf een klein ecologisch verantwoord huisje te bouwen. Dan ben ik pas écht thuis.”

En, zin om na het lezen van dit artikel met je laptop naar de bergen te verkassen? Mirte geeft een paar tips:

“Tegenwoordig is alles in de Alpen erg goed te bereiken en zijn vele grotere gebieden ingericht op het digitale tijdperk. Wallis in Zwitserland is fantastisch, in Verbier zit de co-working Mountain Hub – een hele fijne plek voor digitale nomaden die de berg op willen én moeten werken. Dat was een van de fijnste kantoren die ik ooit gehad heb, maar wel midden in de bergen. Zoek je het iets toegankelijker, dan zou ik Tirol aanraden.”

 

Benieuwd hoe jij je Instagram kan laten knallen? Lees dan alle tips van content marketeer Esmeralda in haar blog.

 

 

 

2 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*