Focus: hoe werkt het en hoe zorg jij dat je meer uit je dagen haalt?
11 juni 2021 
7 min. leestijd

Focus: hoe werkt het en hoe zorg jij dat je meer uit je dagen haalt?

Wanneer je volledig gefocust bent, ontstaan er meer connecties in je brein. Je hersencellen verbinden zich meer met elkaar en je raakt in je flow. Je gaat lekker, bent geconcentreerd, het werk lijkt vanzelf te gaan. Focus-expert Mark Tigchelaar vertelde er in zijn sessie tijdens onze eerdere Helweek from Home alles over. Zo vertelde hij ook dat mensen gemiddeld maar drie uur per dag echt productief zijn. En dat heeft alles te maken met die focus. Alle reden dus om zoveel mogelijk uit die focusmomenten te halen om je productiviteit te verhogen.

De grootste vijand van focus bestaat uit onderbrekingen. We worden gemiddeld 200 keer per dag onderbroken door mail, een collega, notificaties van apps, etcetera. Veel van die onderbrekingen hebben te maken met het bereikbaar willen zijn voor vrienden, familie en collega’s, maar een groot deel komt ook van techbedrijven die er alles aan doen om jouw aandacht te trekken met bijvoorbeeld notificaties van apps en nieuwsfeeds. Aandacht is namelijk een businessmodel geworden. Hoe vaker bedrijven jouw aandacht trekken, hoe meer advertenties ze kunnen laten zien, hoe meer ze aan je verdienen. Daardoor worden we overspoeld met manieren om onze aandacht te trekken, leven we meer en meer gefragmenteerd en schakelen we continue tussen verschillende taken.

Minimaliseer de onderbrekingen

Als belangrijkste uitdaging in je focus gaat het dan ook om het minimaliseren van het aantal wisselingen in taken, zonder in te leveren op je bereikbaarheid voor belangrijke zaken. Na een onderbreking heb je namelijk zo’n 20 minuten nodig om weer opnieuw in je flow te komen. Dat komt doordat tijdens een switch van taken je breincapaciteit als het ware in tweeën wordt gehakt, waarbij het ene deel doorgaat met wat je aan het doen was (bv. het nadenken over een tekst) en het andere deel begint met de nieuwe taak (bv. het beantwoorden van een vraag). Dat zorgt ervoor dat je zo’n 40% trager werkt en 20% meer fouten maakt. En zelfs als je alleen nog maar denkt dat je onderbroken zou kunnen worden, heb je al meer moeite om in de diepe focus te duiken.

Hoe verbeter je jouw focus?

Er zijn gelukkig talloze manieren om je focus te verbeteren. En nee, je hoeft echt niet al je notificaties uit te zetten. Dat is natuurlijk niet de oplossing, want dan ben je meteen helemaal niet meer bereikbaar. Ook niet voor de belangrijke zaken. Het zit ‘m daarom vooral in welke onderbrekingen je wel en niet toestaat en hoe je zelf voor ruimte zorgt. Een aantal concrete tips om jouw focus te verbeteren:

  • Las op tijd pauzes in

Dit voelt misschien tegenstrijdig, want onderbreek je hiermee niet juist je focus? Maar door pauzes te nemen beperk je het verlies van focus dat je zou ervaren als je in je niet productieve fase verder blijft werken. Je kunt namelijk niet eindeloos in je focusmodus blijven. Je bouwt je focus als het ware op, dan beland je in je flow (de fase waarin je optimaal gefocust bent) en na bepaalde tijd neemt je focus weer af. Hoe lang die focus duurt is per taak, moment of persoon verschillend, maar door tijdig pauzes in te lassen zorg je ervoor dat je later makkelijker weer in je focus terugkeert. Tip: herken de fase waarin je focus afneemt. Let op dat gevoel dat er niks meer uit je handen komt, je moe bent of je concentratie afneemt. Dat zijn je signalen om pauze te nemen.

Werk je nou liever met iets concreets dan zijn dit een aantal bekende richtlijnen:

– 5 minuten pauze na 25 minuten werken
– 10 minuten pauze na 50 minuten werken
– 15 minuten pauze na 90 minuten werken

Zie pauzes daarbij als opladen, dit maakt het positiever en opladen is ook niet optioneel. Vergelijk het met tanken van je auto. Dat kun je niet uitstellen, want dan valt je auto stil. Zo kun je ook opladen niet uitstellen, want dan loop je zelf vast. Om echt goed op te laden zorg je er overigens voor dat je tijdens zo’n pauze geen nieuwe informatie tot je neemt. Geen mail, geen social media, geen Netflix, etcetera. Zorg juist dat je hersenen kunnen afdwalen. Ga bijvoorbeeld wandelen (zonder muziek, podcast of telefoon) of gewoon lekker even voor je uit staren.

Focus: hoe werkt het?

  • Maak ruimte in je hoofd

Heb je veel aan je hoofd doordat je bijvoorbeeld aan allemaal to do’s denkt of misschien denk je steeds aan dat ene vervelende gesprek dat je net hebt gevoerd? Al die gedachten leiden je af en verlagen je focus. Schrijf ze daarom van je af. Zet to do’s ergens in een notitie, in je agenda of spreek een voice memo in voor later. Schrijf emoties van je af door bijvoorbeeld even een paar minuten op te schrijven wat je voelt en waarom. Je zal merken dat je daarna veel meer ruimte ervaart in je hoofd om weer te focussen op wat je op dat moment te doen staat.

  • Besteed aandacht aan je omgeving

Werk je in stilte in je kantoor of zit je in een koffietent? Zit je alleen of tussen collega’s? En, heel belangrijk, waar heb je behoefte aan qua omgeving? De een werkt fijner met geluiden op de achtergrond, de ander heeft absolute stilte nodig. Misschien zit je in een nieuwe omgeving en zijn alle nieuwe prikkels een afleiding of misschien is dat precies wat je nodig hebt om je beter te concentreren. Wil je muziek, kies dan bij voorkeur muziek die je kent, zodat je aandacht er niet door wordt afgeleid. Maar kijk bij alles vooral, wat werkt voor jou? Test eens met verschillende omgevingen, met en zonder muziek, met en zonder mensen en kijk wat jouw focus verhoogt.

  • Denk na over de taak die je aan het doen bent

Heb je moeite om je te focussen op de taak die je aan het doen bent? Ga dan eens na waarom dat is. Voel je je betrokken bij die taak of niet? Vind je het een leuke taak? Levert het je iets op? Allemaal factoren die kunnen bepalen hoe goed jij je kunt concentreren. Nou willen we niet zeggen dat je alleen maar leuke taken moet doen, want helaas moet er ook soms iets gebeuren waar je geen zin in hebt, maar denk eens na over die factoren en kijk wat je eraan kunt doen. Misschien kun je een taak leuker maken door er juist muziek bij te luisteren (bekende muziek, zodat het je niet extra afleidt) of misschien ben je nog niet in de juiste modus voor deze taak. Lees dan meer in ons blog over hoe je in de juiste modus komt.

  • Bepaal focusblokken

Heb je taken waarvoor je echt optimaal gefocust moet zijn? Bepaal dan voor jezelf welk deel van de dag je het liefst aan dat soort taken besteedt. Voor de meeste mensen geldt dat ze in de ochtend slimmer zijn en in de middag sneller. Oftewel, in de ochtend wanneer je nog niet zo wordt afgeleid en nog weinig prikkels hebt ervaren is het vaak eenvoudiger om je te focussen. Experimenteer daarmee voor jezelf om de juiste uren voor jou te bepalen en communiceer die tijden met je omgeving. Laat weten dat je tussen bepaalde tijden niet bereikbaar bent en geef bijvoorbeeld aan dat als ze je toch echt nodig hebben, dat ze je dan moeten bellen in plaats van mailen of appen.

  • Experimenteer met minder prikkels

Dat externe prikkels ons afleiden hoef ik je niet te vertellen, maar dat het niet meevalt om alle prikkels te vermijden is ook geen nieuws. Ga daarom eens heel bewust kijken naar de prikkels die jij ervaart en zoek naar manieren om daarin te minderen. Kies er bijvoorbeeld voor om als het ware aan ‘digital intermittent fasting’ te doen door bepaalde tijden zonder je telefoon te besteden. Pak eens niet je telefoon elke keer dat je ergens staat te wachten of dat je date even naar het toilet gaat, maar kijk gewoon eens om je heen en ontspan. Wandel elke dag minimaal 20 minuten waarbij je je telefoon thuis laat, want zelfs al zet je dat ding op vliegtuigmodus, je weet dat je een bericht zou kunnen krijgen en zelfs dat is al afleiding.

Het voelt misschien tegenstrijdig om ‘niks’ te doen in plaats van te werken, te lezen of online nieuwe informatie tot je te nemen, want dat voelt als niet productief, maar juist de afleiding is heel verslavend en een manier om de dingen die je moet doen te vermijden. Ook dat is niet productief. Dus ga eens aan de slag met deze tips en ervaar wat het doet met jouw focus. “More focus leads to a better life,” aldus Mark Tigchelaar dus we zijn heel benieuwd hoe jij jouw focus gaat inzetten voor een beter leven.

Aan de slag met jouw focus

Kun je nou nog wel wat hulp gebruiken bij het verbeteren van je focus? Lees dan het boek Focus AAN/UIT van Mark Tigchelaar, koning van de focus. Of misschien is onze Helweek from Home wel wat voor jou. Daarin duiken we 7 dagen lang diep in de wereld van productiviteit, focus, energie en vrijheid. We nemen je mee aan de hand van diverse thema’s en zorgen dat jij aan het einde van de week weet hoe jij jouw leven zo kunt optimaliseren dat je meer energie en vrijheid ervaart. Zien we je daar?

Over de schrijver
Werkte 10 jaar bij de radio, maar begon voor zichzelf met als doel meer vrijheid. Wil de hele wereld over reizen. Leest alles wat los en vast zit. Houdt van (street)art en is zo vaak mogelijk te vinden bij concerten en op festivals.
Reactie plaatsen

Wil je meer leren en weten over remote werken?

Mis dan niet onze tips en verhalen van remote ondernemers en professionals. Blijf op de hoogte van exclusieve events en podcasts. En kom zelf in contact met ervaringsdeskundigen binnen remote werken. Join vandaag nog de remote revolutie en leer meer over deze nieuwe manier van werken.  

arrow_drop_up arrow_drop_down