Eigen webteksten schrijven? 8 tips zodat jij aan de slag kan + webcheck actie

Eigen webteksten schrijven? 8 tips zodat jij aan de slag kan + webcheck actie

Als beginnende freelancer is het natuurlijk ontzettend belangrijk om jezelf goed in de markt te zetten. En hoewel je waarschijnlijk al wat contacten hebt gemaakt en opdrachten binnen hebt gesleept, zullen er in de toekomst meer opdrachten en contacten nodig zijn. Voordat je jouw start als freelancer wereldkundig maakt, is het dan ook verstandig om je website én bijbehorende teksten tip-top in orde te hebben. Een goede indruk maak je natuurlijk maar één keer. We geven je dan ook graag wat handige tips om tot een geweldig eindresultaat te komen.

Daarom deze blog. Zodat jij straks ook je teksten laat knallen op je site, mét resultaat!

1. Ken je verhaal

Weet wie je bent, wat je te bieden hebt en wat jou anders maakt dan de rest. Hoe beter jij jouw eigen verhaal kent, en weet te vertellen, hoe beter het bedenken van webteksten je afgaat. Om het schrijven wat eenvoudiger te maken kun je beginnen met het beantwoorden van een aantal vragen:

  • Wie ben ik
  • Wat doe ik
  • Waarom doe ik het
  • Voor wie doe ik het
  • En wat maakt mij bijzonder?

Het antwoord op die vragen is namelijk wat jouw doelgroep uiteindelijk terug wilt lezen op je website. Hoe meer gevoel en overtuiging jij kunt leggen in je antwoord op die vijf vragen, hoe meer jij je doelgroep betrekt bij jouw onderneming.

2. Weet tegen wie je praat: de ijkpersoon

Je hebt je doelgroeponderzoek waarschijnlijk allang gedaan tijdens de opstartfase van je eigen onderneming. Maar om het schrijven van je teksten wat gemakkelijker te maken is het goed om deze doelgroep samen te vatten in een ijkpersoon – of meerdere ijkpersonen. Je ijkpersoon is niets meer dan een fictief personage dat jouw hele doelgroep representeert. Je schrijft namelijk niet voor de honderden of duizenden verschillende mensen die jouw doelgroep omvatten; maar voor één persoon.

Weet wie je bent, wat je te bieden hebt en wat jou anders maakt dan de rest.

Geef je ijkpersoon een naam, leeftijd, woonplaats, beroep, gevoelens, meningen en gedachten. Wanneer je aan het schrijven gaat kun je deze persoon altijd in gedachten houden; en dat maakt het schrijven een stuk gemakkelijker!

3. Bepaal je tone of voice

Nu dat je jouw ijkpersoon bepaald hebt en weet wat jou uniek maakt, kun je gaan spelen met de tone of voice(trust me, dat is superleuk!).

  • Kijk bijvoorbeeld even naar je concurrenten, waar jouw ijkpersoon geïnteresseerd in is, en welke tone of voicezij hanteren.
  • Kijk ook goed naar je merkverhaal, de kern van wie jij bent en wat jij doet. Aan de hand van deze informatie kun je wat met de tone of voicevan je websiteteksten gaan spelen.
  • Wat maakt jou uniek?
  • Als jouw merk zou kunnen spreken, hoe zou het klinken?

4. Laat je gevoel spreken

Het binden van (potentiële) klanten is natuurlijk ontzettend belangrijk voor jouw leven als freelancer. Giet dan ook écht je gevoel in je teksten. Het standaard praatje; “Ik ben Marieke en ik maak video’s voor veel verschillende klanten”, zegt de lezer namelijk helemaal niets. Het is juist dat stukje passie, ambitie en fingerspitzengefühldat jouw doelgroep uiteindelijk van jouw dienst zal overtuigen. Laat het stijve, stoffige en emotieloze taalgebruik dus lekker achterwege, en gooi wat passie en joi de vivrein je teksten. Liever een grammaticaal minder sterke tekst vol gevoel, dan droge kost met perfecte spelling.

5. Haastige spoed…

… is zelden goed. En zeker wanneer het om de teksten van je website gaat. Waar je normaal als mens een indruk achterlaat, wordt dat online een stuk lastiger. Zet je website inclusief de websiteteksten, dus ook pas online als je er honderd procent zeker over bent. Een eerste indruk maak je maar één keer.

6. Hoe zorg je voor een goede inhoud?

Wanneer je schrijven wat lastig vindt, dan allereerst: geen paniek! Bijna iedereen (yes, ook wij tekstschrijvers) vindt het ontzettend moeilijk om je eigen verhaal op te schrijven. Het promoten van anderen; geen probleem. Maar een goed woordje over jezelf spreken, ho maar! Probeer je focus dan ook vooral op de inhoud te leggen.

  • Teken een klein overzicht van je website en schrijf hier kort bij wat je per pagina wilt vertellen.
  • Werk deze onderwerpen vervolgens stuk voor stuk (kort en bondig) uit in een Word document.
  • Lees er een paar keer overheen om zeker te weten dat je geen belangrijke informatie gemist hebt.
  • Nu dat je inhoud klaar staat, kun je het geheel verhalend maken. Is dat echt niet jouw ding? Schakel dan gewoon de hulp van een tekstschrijver in!

7. Ook SEO is belangrijk in je websiteteksten

Hoewel ik het persoonlijk belangrijker vind dat je teksten uniek, verhalend en overtuigend zijn, is ook wat extra aandacht aan je SEO belangrijk. Nu hoef je niet direct een hele keyword analyse op te stellen, maar denk wel even logisch na. Als jij op zoek zou zijn naar jouw diensten, waar zou jij dan op googlen? Probeer deze termen (denk bijvoorbeeld aan ‘videospecialist gezocht) op een natuurlijke manier in je websiteteksten te verwerken. Dit is namelijk één van de (vele) manieren om net iets hoger in die Google resultaten tevoorschijn te komen.

8. Maak je teksten makkelijk leesbaar

Je bent vast wel eens lange teksten tegengekomen op het internet waarbij je direct dacht ‘laat maar, te veel leeswerk’. Jouw doelgroep denkt precies hetzelfde; die overvloed aan prikkels op het web maakt ons nu eenmaal lui en kieskeurig. Zorg dus dat je al het nodige zegt, maar de teksten niet te lang maakt. Ga voor kort, bondig en straight to the point. Heb je toch meer te vertellen, werk dan met alinea’s, tussenkopjes en eventueel afbeeldingen. Neem dit artikel bijvoorbeeld; een redelijk lange tekst, maar waar nodig opgebroken door afbeeldingen, quotes, opsommingen en alinea’s. Op die manier maak je een lange tekst makkelijker leesbaar.

 

** Hoewel een aantal handige tips je op weg kunnen helpen, is het schrijven van aantrekkelijke teksten niet iedereens ‘ding’. Het is zo belangrijk dat de teksten op je website overtuigend zijn, aanspreken én inspelen op de psychologie van de lezer, dat ik me voor kan stellen dat je wel een paar extra ogen kunt gebruiken. Ik kijk dan ook met liefde en plezier met je mee! Stuur me een mailtje met als onderwerp ‘Webcheck Meetings in the Sun’ en voor maar €50 euro stuur ik je binnen twee werkdagen een websitecheck rapport vol suggesties, opmerkingen en mogelijke verbeteringen.

Kijk voor meer informatie op www.myrakokke.com of neem gewoon even contact met me op.

 

 

Last van een writer’s block? Met deze tips ga je weer aan de slag!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*