Digital Nomad Job: wat doet een zelfstandig PR-adviseur (+ 10 PR-tips!)

“Wat doe jij dan voor werk?” vragen veel mensen als ik vertel dat ik vaak vanuit het buitenland werk. Alsof je een hele bijzondere baan moet hebben om deze locatie-onafhankelijk te kunnen uitvoeren! Eigenlijk is heel veel werk geschikt, maar is het meer een kwestie van regelen, autonomie hebben en gewoon doen. Ik ben PR-adviseur en dat blijkt een goede baan om locatie-onafhankelijk te kunnen werken. Want zolang je online je werkt kunt doen, kun je een Digital Nomad worden. En dat lukt dus zeker met mijn baan! Maar wat doet een PR-adviseur precies en welke tips kan ik jou geven om aan de slag te gaan met je eigen Public Relations?

Wat doet een PR-adviseur

Als PR-adviseur is het mijn taak om mijn klanten te helpen om gratis in de media te komen en beter zichtbaar te zijn. Dit doe ik dankzij goede content en free publicity. Zolang mijn klanten af en toe mediapubliciteit krijgen, maakt het ze dus niet heel veel uit waar ik werk. Wat wel belangrijk is, is dat ik na het uitsturen van een persbericht bereikbaar ben. Daar moet ik dus goed op letten als Digital Nomad. Dat kan soms lastig zijn en daarom werk ik ook samen met freelancers in Nederland. Zij kunnen bereikbaar zijn als ik dat niet kan.

Mijn start als Digital Nomad

Mijn laatste baan in loondienst was als PR-adviseur bij een PR-bureau. Toen ik begin 2016 fulltime voor mezelf ging werken, boekte ik meteen een ticket naar het Verre Oosten. Ik kon mijn werk gewoon meenemen en werkte zes weken vanuit Thailand en Nieuw-Zeeland. De calls werden Skype-sessies, evenals de meetings. Maar verder veranderde er eigenlijk helemaal niet zoveel. De grootste verandering was dat ik nu zelfstandige was en mijn eigen klanten moest binnenhalen en administratie moest doen.

Wil jij ook free publicity voor je bedrijf?

  1. Bedenk goed wie je doelgroep is en welke media dus relevant zijn en maak hiervan een medialijst. Denk aan welke kranten, websites, magazines, YouTube-kanalen etc. interessant voor jou zijn.
  2. Kijk welke journalisten er bij die media werken en verzamel de contactgegevens ook in bovenstaande lijst.
  3. Benader de journalisten met een op maat gemaakte mail-pitch: waarom zou dit media over jou moeten schrijven of jou moeten interviewen? Wat is de koppeling en waarom is het interessant voor hun doelgroep?
  4. Bied eens een gastblog aan bij relevante media. Vooral online magazines zitten daarop te wachten. Hiervoor kan je de medialijst weer gebruiken.
  5. Verstuur alleen een persbericht als je echt nieuws hebt. Wat is de nieuwswaarde? Wat heb je te bieden wat zo speciaal is?
  6. Zorg voor meer bekendheid door goede blogs op je eigen website te plaatsen. Hierdoor word je niet alleen sneller gevonden op het internet maar kom je ook professioneler over en creëer je een groter bereik.
  7. Creëer een personal brand op social media. Wie ben je en waar sta je voor en vertaal dit door naar je huisstijl.
  8. Reageer op interviewoproepjes in de Facebook-groep Roept U Maar.
  9. Vraag je klanten om een foto van je product te delen met een bepaalde hashtag. Goed voor je bereik en meteen ook leuk om je klanten te zien.
  10. Of vraag je klanten om een testimonial te schrijven. Deze kan je op je website plaatsen.

PR-cursus

Om een passief inkomen te genereren lanceerde ik – samen met mijn businesspartner Chantal Schram – in mei 2018 PR-cursus.nl. Hier kunnen ondernemers leren hoe zij zelf hun eigen PR kunnen doen, beter zichtbaar worden en vaker gratis in de media komen. Vond je bovenstaande tips interessant en wil je meer?

Dan Guess What…bestel deze maand nog mijn e-course PR met 50% korting. Gebruik de kortingscode HOHOHO en betaal 139,50 euro i.p.v. 270 euro (excl. BTW).

 

 

 

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*