arrow_drop_up arrow_drop_down
5 juni 2020 

Hoe ga je om met 2.000 thuiswerkers in dienst - wij vroegen het aan bol.com

Met 2.000 werknemers in dienst moest bol.com grote veranderingen doorvoeren na het ingaan van de maatregelen tegen Covid-19. Hoe maakten zij deze switch en wat doen zij voor het personeel? Alex sprak Suzan Nievergeld – Customer Journey Specialist: “bol.com wilde voorheen wel tegemoetkomen aan de wens om remote te werken, maar men wist simpelweg nog niet hoe.”

Van kantoor naar remote werken

De ‘thuiswerk-situatie’ zorgt bij bol.com voor een stroomversnelling in het remote werken. Opeens moest het mogelijk gemaakt worden om vanuit huis je werk te kunnen doen. De organisatorische problemen die men voorheen zag, moesten worden opgelost. Bij bol.com zijn is de cultuur ingericht op. teamwork en zijn ze gesteld op de persoonlijke connectie. Toen de intelligente lockdown van kracht ging, was dat de uitdaging voor bol.com: het teamgevoel en de sfeer die op de werkvloer heerst vertalen naar online. Hoe hebben ze dat gedaan? Suzan ligt toe:

De voordelen

Thuiswerken gaat goed bij bol.com. Suzan: “Drie keer per week hebben we tijdens vergaderingen check-ins: hoe voelt iemand zich? Ook bijvoorbeeld met kinderen die nu thuis zijn – is het te combineren of moeten we iets overnemen?” Bij bol.com gaan de vergaderingen verrassend goed. “Het was in het begin even wennen om tegen een scherm te praten, maar dat went snel.  Sterker nog, het heeft voordelen om via calls te vergaderen.” Iets wat Suzan vooral opvalt is dat mensen de kans krijgen om zich volledig uit te spreken. Haar verklaring hiervoor is: “Omdat er geen oogcontact onderling mogelijk is, moet je wachten tot. je een beurt krijgt. Doe je dat niet dan praat iedereen door elkaar heen en ontstaat er chaos. Een chaos die soms meer aanwezig is in fysieke meetings dan online.”

Geen reistijd, minder chaos en meer focus.

Het grootste voordeel voor Suzan zit hem in de twee en een half uur reistijd die ze nu per dag bespaart. Haar tijd gedurende de dag werkt ze efficiënter. Ze kan beter focus houden en ze heeft het gevoel dat ze nu minder onnodige meetings heeft. Op kantoor worden die sneller ingeschoven.

Zijn er dan alleen maar voordelen van thuiswerken?

Nee, Suzan mist de gezelligheid van het team. Daarbij loop je minder snel langs voor een korte vraag of een praatje. Dat contact mist ze en ze is er bovendien achter gekomen dat die korte momenten een functie hebben. Alhoewel ze de productiviteit en het efficiënt thuiswerken fijn vindt, merkt ze ook dat de afleiding van collega’s zorgt voor korte pauze momenten. Nu kan ze zo een hele dag doorwerken en vergeet ze haar werk soms neer te leggen. Daardoor is haar energie aan het eind van de dag op. 

Blinddate, pubquiz, of bol.com ‘cribs’?

Het contact mist Suzan het meest, maar ze zegt ook dat bol.com een fantastische werkgever is wat dat betreft. De cultuur van bol.com bestempelt ze als uniek, jong en spontaan. Ook tijdens de intelligente lockdown blijft die cultuur overeind. Zo is er elke vrijdagmiddag om vier uur een digitale weekafsluiting. Denk bijvoorbeeld aan een pubquiz of in de vorm van een ander spel zoals ‘Ranking the stars’. Verjaardagen worden gevierd dankzij een digitale felicitatie. Verder is er op het intranet van bol.com iedere dag een nieuwe online challenge te vinden. Zo kon je laatst mee doen met een “Welcome to my crib” en gaven collega’s elkaar een digitale hometour. Mensen die de hele dag alleen thuiswerken kunnen zich inschrijven voor een blinddate voor tijdens de lunch. Zo hoeven ze in ieder geval niet alleen te lunchen. 

“De fun die in het bedrijf zit, vertaalt zich ook digitaal.”

Suzan geeft zelfs aan hoe verrassend ze het vindt dat een organisatie die initieel thuiswerken niet perse aanmoedigt, er nu zo goed mee omgaat. “Bol.com houdt iedereen goed verbonden. Naast alle leuke initiatieven komt er elke dag een interne mailing met bijvoorbeeld informatie en tips die gaan over thuiswerken en allerlei praktische zaken.”  

Vervormd thuiswerken in remote werken?

“Ja, dat hoop ik wel. Ik vind het heel leuk om op kantoor te zijn. Toch vind ik de flexibiliteit van mijn eigen dag in kunnen delen en de minder grote reistijd erg prettig.” Ik vraag haar of ze denkt dat er daadwerkelijk iets zal gaan veranderen bij bol.com wanneer de intelligente lockdown is opgeheven. Suzan denkt van wel, omdat er nu aangetoond wordt dat we een switch kunnen maken. De ideale situatie voor haar zou zijn dat mensen die op kantoor willen zijn, gewoon werken op kantoor. 

“Het zou voor veel mensen beter zijn om de werksituatie, waar en wanneer je werkt, flexibeler te maken. Werknemers zijn als het goed is blij met hun werkgever en andersom. Dus daarom wil je met elkaar een situatie creëren die optimaal is voor beiden partijen. Wat mij betreft zou die ideale situatie zijn dat mensen die op kantoor willen werken daar terecht kunnen en dat mensen die verder weg wonen of productiever werken vanuit huis, thuis werken wanneer het uitkomt.

Werken vanuit het buitenland

Ik vraag haar afsluitend of remote werken ook werken vanuit het buitenland zou kunnen betekenen. Suzan zou er een spreekwoordelijke moord voor doen en beaamt dat het technisch zeker mogelijk zou zijn. Toch denkt ze niet dat dit in de nabije toekomst valt binnen de mogelijkheden. Ze noemt als reden dat remote werken niet past bij de verbonden bedrijfscultuur.  “Juist nu we verder van elkaar afstaan en de cultuur die we allemaal zo waarderen niet meer vanzelfsprekend is, lijkt het alsof iedereen – werknemers en de werkgever – er nog harder zijn best voor doet om verbonden te zijn.” Dan denkt ze nog een keer na en sluit ze af met “aan de andere kant laten we nu allemaal zien dat het wel kan. Onze bol.com-cultuur gaat niet over “allemaal op kantoor zijn”, het gaat er om dat we connected zijn.”

Dat lijkt mij een waardevol inzicht die uit deze maanden lockdown is gekomen!

Anderen lazen ook:

Esther is ‘ontslagen’ uit Nederland en leeft sindsdien niet langer dan zes weken op één plek

Hoe intuïtief leven je een betere remote werker maakt. Tips!

Waarin gaat een workation mijn onderneming helpen?

 

Over de schrijver
Met een ongezonde dosis enthousiasme en een grote liefde voor de wereld vreet ze uitdagingen als ontbijt. Vrijheid is haar grootste drijfveer. In 2015 verliet ze Nederland om vanuit een Toyota Landcruiser haar eerste bedrijf op te zetten. Ze ging 100 keer op haar bek, maar stond 200 keer op. Deze instelling bracht haar een remote bureau gespecialiseerd in branding en online content. Haar brein werkt 24/7 aan dingen die anderen (nog) niet zien. Het was 7 jaar geleden dat ze een idee kreeg voor een platform wat inmiddels is gevormd tot wat Meetings in the Sun nu is. Haar missie: ultieme vrijheid mogelijk maken voor anderen, zoals ze die voor zichzelf heeft gecreëerd.
Reactie plaatsen

Wil je meer leren en weten over remote werken?

Mis dan niet onze tips en verhalen van remote ondernemers en professionals. Blijf op de hoogte van exclusieve events en podcasts. En kom zelf in contact met ervaringsdeskundigen binnen remote werken. Join vandaag nog de remote revolutie en leer meer over deze nieuwe manier van werken.