arrow_drop_up arrow_drop_down
15 juli 2020 

9 praktische handvatten voor de digital nomad die (nog) betere online teksten wil schrijven

Op onze allereerste workation in Lissabon ging tekstschrijver Kim van Weering mee. Als (eind)redacteur bij de Libelle ging zij onderzoeken of dat remote werken ook iets voor haar was. Ze gaf een training tekstschrijven aan alle deelnemers, en dat was een succes. Daarom heeft Kim al haar tips nog even op een rijtje gezet, speciaal voor onze lezers! 


Grote kans dat er bij je business als digital nomad een deel schrijfwerk komt kijken. Creatieve copy op Instagram, een nieuwsbrief, teksten voor op je website. Dat is niet voor iedereen even makkelijk. Daarom hier een paar tips voor iedereen die wel wíl, maar gewoon niet zo goed weet waar te beginnen.

Wil jij ook met ons mee op workation? Klik hier!

1. Begin gewoon en laat je perfectionisme varen

Echt, hoe simpel en voor de hand liggend het ook klinkt: knal iets op dat (digitale) papier. Blijf niet bij de eerste zin al hangen; bekijk het als een soort puzzel. Het werkt voor iedereen anders, maar zelf noteer ik het liefst voor ik van start ga een paar ‘subkopjes’. Zie het als een soort mini-hoofdstukken binnen jouw tekst. Anderen beginnen gewoon liever met tikken en schrijven bijvoorbeeld pas helemaal aan het eind het intro.

 “Don’t let perfectionism become an excuse for never getting started.”  -Marilu Henner

2. Ga voor een pakkende kop die klikt

Misschien heb je al duizenden bezoekers per maand die je website rechtstreeks weten te vinden. In dat geval is deze tip iets minder nuttig. Moet je het wel heel erg hebben van Facebook, Instagram en andere sociale kanalen? Zorg dan dat je je kop zo formuleert dat jouw ideale klant wel door móet klikken.

Er bestaan verschillende onderzoeken over de perfecte headline, maar zelf ben ik vrij gevoelig voor formuleringen als ‘Waarom ik na jaren afscheid heb genomen van X’ of ‘Zó was het om na jaren afscheid te nemen van X’. Stiekem wil ik dan toch de achterliggende reden weten. Pas wel op dat je kop geen clickbait wordt, dus dat je lezer zich niet bedonderd voelt aan het eind van het artikel. De zin(nen) waarmee je het stuk aankondigt op bijvoorbeeld social media dragen daar ook flink aan bij. Schrijf niet ‘En vooral nummer vijf is echt GENIAAL’ bij een lijstje met tips om je planten te verzorgen.

3. Geef in het intro nog niet alles weg

Je intro is de opwarmer voor de tekst. Als jouw blogpost helemaal draait om dé kleur die we deze winter overal op de muren gaan zien, zet dat dan niet meteen in het intro. Dan heeft je lezer weinig reden meer om door te lezen. Begin met een leuke anekdote of persoonlijke noot om de aandacht te trekken.

4. Val daarna wél met de deur in huis

Houd je lezer niet té lang aan het lijntje, want ook dan haakt-ie af. Het is ook wat hè, al die regeltjes. Zorg dat vanaf je eerste alinea elke volgende paragraaf je kernboodschap ondersteunt. Dus om maar even terug te komen op die tekst over de kleur die we deze winter overal gaan zien:

 

Dít zou globaal je opbouw kunnen zijn ->

[kop:] Déze kleur gaan we komende winter op alle muren zien

[intro:] Persoonlijke noot, vraag voor de lezer of andere ‘teaser’ om door te lezen

[alinea 1:] De kleur is donkerrood (maar dan iets leuker omschreven)

[alinea 2:] Waarom we donkerrood op zoveel muren gaan zien. Welke BN’ers hebben donkerrood al op hun muren gesmeerd?

[alinea 3:] Foto’s of ander ‘bewijsmateriaal’ en/of linkjes naar items die zo ongelofelijk goed bij donkerrode muren passen.

5. Schrijf actief en in spreektaal

Taalfouten maakt iedereen. Echt waar, ik moet ook geregeld woorden, samenstellingen of andere gekkigheden opzoeken. Nederlands is gewoon een vreselijk ingewikkelde taal. Probeer taalfouten uiteraard wel zo veel mogelijk te beperken en zoek woorden of vervoegingen op als je echt twijfelt. Natuurlijk glipt er wel eens wat doorheen, maar herhaaldelijk ’Wij haalde’, ‘Hij wilt’ of ‘Het gebeurd’: au!  Vermijd hulpwerkwoorden en ‘twijfel-werkwoorden’ als ‘kunnen’ en ‘zouden’.

Vergelijk de zinnen ‘Ik zou je kunnen helpen met je web-teksten’ en ‘Ik kan je helpen met je web-teksten’ maar eens. De tweede klinkt een stuk sterker, vind je niet? Ik zeg altijd: een goede tekst is als muziek. Houd niet te veel vast aan het feit dat zinnen niet langer dan 20 woorden mogen zijn, maar zorg ook dat niet vijf opeenvolgende zinnen elk een paar regels in beslag nemen. Wissel af!

6. Lees je stuk na

Controleer je tekst uiteraard nog een extra keer op spelling, maar dat niet alleen. Lang leve de Control + F-functie. Check of je woorden die je net een tikkeltje te vaak gebruikt kunt schrappen of zoek een synoniem. Zelf weet ik dat ik woorden als ‘genieten’, ‘leuk’ en ‘ontzettend’ zo vaak gebruik dat het de oplettende lezer vast niet ontgaat. Als die woorden meer dan drie keer op een pagina voorkomen, dan is synoniemen.net daar to the rescue!

7. Blijf ook zelf vooral heel veel lezen

Een beetje gluren bij de buren kan geen kwaad. Neem bijvoorbeeld eens goed de tijd voor een tijdschrift en kijk dan vooral eens naar de (tussen)koppen, inleidingen en uitgelichte quotes. Je komt gegarandeerd hele toffe tekstuele vondsten tegen! Schrijf de echte pareltjes eventueel op in in boekje of sla ze op in je telefoon of op je laptop.

8. Voeg foto’s toe in de tekst

Uit onderzoek blijkt dat lezers langer blijven lezen als de paragrafen vol letters worden afgewisseld met foto’s. Dan geen stockfoto’s natuurlijk, maar persoonlijke foto’s, dat werkt het beste. Maar helaas ontkom je er soms niet aan. Kijk dan eens op Unsplash. Daar vind je naast de standaard foto’s, ook afbeeldingen die prima door kunnen als persoonlijke foto.

 

 

9. Vergeet de Call to Action niet

Uiteindelijk schrijf je natuurlijk blogs ter ondersteuning van je product of dienst. Hopelijk omdat je het ook leuk vindt. Zorg dat je blog niet een groot verkooppraatje is, maar probeer lezers zoveel mogelijk aan je te binden. Geef waarde weg (gratis E-books bijvoorbeeld), dan vindt de lezer het echt niet zo erg als je hier en daar een link naar je producten of diensten ‘verstopt’.

Nu is de beurt aan jou!

Ach, ik kan nog wel driehonderd tips geven. Probeer vooral heel veel uit wat voor jou werkt. Op het wereldwijde web zijn duizenden artikelen te vinden over verschillende soorten teksten. Van een kwetsbaar blog over een persoonlijke situatie tot een digitaal stuk waarin je jouw lezers wilt overtuigen om iets te doen: elke tekst is weer anders. Houd je statistieken in de gaten en ga experimenteren. Naar welke blogpost kwam zoveel verkeer vanuit Facebook of Instagram? Wat voor kop of teaser leidde je de post mee in? Waarom denk je dat juist dát zo goed heeft gewerkt?

Succes!

 

 

 

Anderen lazen ook:

5 financiële tips voor locatie-onafhankelijke ondernemers

Esther is ‘ontslagen’ uit Nederland en leeft sindsdien niet langer dan zes weken op één plek

Op workation naar Marrakech? Ontmoet jouw businesscoach: David

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wil je meer leren en weten over remote werken?

Mis dan niet onze tips en verhalen van remote ondernemers en professionals. Blijf op de hoogte van exclusieve events en podcasts. En kom zelf in contact met ervaringsdeskundigen binnen remote werken. Join vandaag nog de remote revolutie en leer meer over deze nieuwe manier van werken.