5 tips om meer omzet te genereren met een online strategie

5 tips om meer omzet te genereren met een online strategie

Leven als een ondernemende Digital Nomad klinkt heerlijk en het ís ook heerlijk. Maar in de praktijk werken veel ondernemers hard om een consistente stroom aan klanten en omzet te genereren.
Er komt ook veel bij kijken als je een succesvol bedrijf wilt runnen. Dat is het al als je wél een vaste woonplaats hebt. Laat staan dat je het moet doen terwijl je veel op reis bent en daardoor niet altijd een routine kunt opbouwen. Dat betekent echter niet dat het onmogelijk is. Het is zeker mogelijk. En daar hoef je helemaal niet per se harder voor te werken. Via online kanalen kun je dat ook slimmer doen.

In deze blog deel ik mijn 5 belangrijkste strategische tips met jou, zodat je meer omzet binnen kunt halen. 

Mijn naam is Tineke Zwart en op mijn 14de zeiden mijn vriendinnen tegen mij: “Wij denken dat jij straks de meest burgerlijke van ons wordt. Jij woont straks op je 24ste samen en hebt dan 2 kinderen.”

Fastforward 16 jaar later en ik reis de wereld rond terwijl ik mijn bedrijf grotendeels online run. Inmiddels breng ik wel weer meer tijd door in Nederland. Ik ga bijvoorbeeld regelmatig op bezoek bij mijn vriendinnen en hun kinderen.

Het is mijn missie om ondernemers te helpen met het creëren van een consistente stroom aan klanten en omzet via online kanalen. Mijn kennis deel ik nu met jullie in deze blog.


1. Kies heel duidelijk je ideale klant en creëer een specifiek product aanbod

Dit klinkt zó simpel en voor de hand liggend, maar ik zie het bijna altijd fout gaan. We hebben vaak de neiging om een brede doelgroep te kiezen want hoe groter de doelgroep, hoe meer mensen onze klant kunnen worden.

Dat zou je denken, maar helaas geldt over het algemeen het tegenovergestelde. Hoe meer mensen je namelijk probeert aan te spreken, hoe minder mensen zich écht aangesproken voelen.

Hoe specifieker je jouw doelgroep maakt, hoe beter je kunt inspelen op hun ‘pijn’ en verlangens.

In de praktijk zou je dit kunnen vergelijken met een groot menu in een restaurant. Het restaurant denkt: “Nu is er voor ieder wat wils.” Maar als klant denk je: “Kan een restaurant daadwerkelijk kwaliteit leveren op zoveel gebieden?”

Kies dus heel duidelijk je ideale klant en creëer een specifiek product aanbod. Want ook daar geldt, hoe meer problemen je probeert op te lossen, hoe minder je écht oplost.

De reden dat ik dit noem is omdat het online lastiger is om een connectie te bouwen met je ideale klant dan offline. Daarom is het zo belangrijk om te kiezen zodat je sneller en makkelijker die connectie maakt online.

Hoe meer problemen je probeert op te lossen, hoe minder je écht oplost.

2. Wees consistent in je boodschap en je zichtbaarheid

Via online kanalen kom je in contact met je ideale klant en kun je de relatie voeden.

Ik raad mijn klanten altijd aan om 1 of 2 online te kiezen waar ze consistent op zichtbaar zijn. Klanten moeten tegenwoordig namelijk 2 tot 50 keer in aanraking komen met een dienst of product voordat ze overgaan op een aankoop dus die consistentie is key.

En consistent zichtbaar zijn is iets anders dan continu zichtbaar zijn. Je hoeft echt niet altijd zichtbaar te zijn, maar wel regelmatig om ervoor te zorgen dat je potentiële klant steeds weer geprikkeld wordt en je gaat vertrouwen.

3. Wees menselijk

Hoe je het ook went of keert, uiteindelijk kopen mensen van mensen. Tegenwoordig kopen mensen niet meer alleen een product. Ze moeten de ondernemer of het bedrijf hun aankoop ook gunnen.

Laat dus zien wie je bent. Waar geloof je in? Waarom doe je wat je doet? Wie ben je als persoon? Op basis van die dingen creëer je een emotionele verbinding met je klant.

4. Neem je klant bij de hand

Een succesvol bedrijf opbouwen is vergelijkbaar met het opbouwen van een romantische relatie. Het gaat stap voor stap.

Ik zie alleen nog te vaak ondernemers die direct hun meest kostbare product willen verkopen. Als je dat in een dating context zou plaatsen, zou dat ongeveer hetzelfde zijn als je tijdens een eerste date vraagt hoe je date zijn of haar kinderen wil noemen.

Net zoals dat we tegenwoordig op Tinder eerst veilig vanaf de bank online kennis met elkaar maken, wil je klant dat ook. Bied daarom een laagdrempelige online manier aan om kennis te maken met jou en je bedrijf. Bijvoorbeeld een gratis E-book, een gratis webinar, een case study of iets anders wat past bij jou en je bedrijf.

5. Social proof

Mensen zijn van nature kuddedieren. Dit betekent dat we ons altijd in kuddes bewegen en kijken naar het gedrag van andere mensen om te kunnen bepalen wat ons eigen gedrag dient te zijn.

Ons onderbewustzijn is continu bang om teleurgesteld te worden. Daarom maken we keuzes aan de hand van andermans gedrag. We doen vaak wat andere mensen doen. Daarom gaan mensen bijvoorbeeld massaal op een vol terras zitten in plaats van een leeg terras.

Laat dus zien wat andere klanten over jou zeggen. Laat zien dat je aan de slag bent met een klant, dat je een call hebt gehad, dat iemand jouw product heeft ontvangen, enz.

Ik hoop dat je veel hebt aan deze basisstappen. Op mijn Instagram account deel ik veel tips en tricks om een consistente stroom aan klanten en omzet te genereren.

Tineke geeft 3 juni een GRATIS SALESFUNNEL CHALLENGE! Klik hier als je mee wilt doen.

 

Benieuwd hoe je je uurloon berekent als freelancer? Klik dan hier.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*