4 Redenen waarom bedrijven remote personeel willen aannemen

We benoemen altijd de voordelen die Digital Nomads hebben wanneer ze remote werken. Het kiezen van je eigen werkplek, je werktijden en welk vliegticket je de volgende keer gaat boeken. Maar de voordelen zijn er niet alleen voor de remote workers zelf. Bedrijven zien steeds meer in dat het hebben van Digital Nomads in je team grote voordelen heeft op de groei van hun onderneming. Ben je nieuwsgierig geworden? Lees dan vooral verder want wij leggen je haarfijn uit waarom jij die ‘vrije vogels’ aan wilt nemen.

De werkcultuur ondergaat een grote verandering. Zo zijn er meer freelancers op de markt gekomen, kantoren omgetoverd tot werk-paradijzen en poppen de co-workings uit de grond. Opdracht- en werknemers proeven vrijheid en comfort.  We willen meer en, niet te vergeten, we kunnen meer. Want zodra jij het werk doet waarin jij je helemaal happy voelt, staat er niets meer in de weg tussen jou en je beste werk.

1. De kwaliteit is de sleutel naar meer werk.

Wanneer jij niet meer als de grote baas boven je werknemer hangt, geef je die persoon vrijheid en de verantwoordelijkheid om de opdracht succesvol te maken. Je personeel zal deze druk op de schouders voelen en er alles voor doen om goed te presteren.

De vrijheid die ze hebben, willen ze houden en daar dus ook hard voor werken. Wanneer lever jij de beste resultaten? Wanneer er iemand over je schouder meekijkt of wanneer je de verantwoordelijkheid krijgt?

Als ik politieagent moet gaan spelen dan stop ik morgen met werken. Vertrouwen in je personeel, dat begint bij jezelf. – Ad van Berlo (VanBerlo)

Sterker nog, vele onderzoeken hebben bewezen dat een kantoordag weinig productiviteit met zich meebrengt. Wanneer jouw personeel zelf mag bepalen hoe en wanneer ze werken, blokken ze de werkuren efficiënter in. Zo werkt iemand geconcentreerder in de ochtend en de ander in de middag of avond. Je kan ervan op aan dat de uren goed besteed gaan worden. Want de kwaliteit die ze op het eind leveren is de sleutel naar meer werk.

2. De werknemer werkt met een betere concentratie

Hoewel we vroeger nog kantoren zagen als de plek waar je rustig en geconcentreerd kan werken, is men daar nu wel anders over gaan denken. Lees: die collega die zoveel praat en de meetings waar je bij moet zijn. Of wat denk je van de achtergrond muziek die jou doet denken aan je grootouders?

Het onderwijs is zich hierin al aan het ontwikkelen. Er worden verschillende soorten ruimtes ingericht waardoor het kind zelf kan kiezen in wat voor soort plek hij of zij wilt leren. De ene persoon werkt beter in een drukke inspirerende ruimte en de ander wil het zo wit en rustig mogelijk hebben.

Op wat voor manier je personeel het beste werk levert kan je als werkgever niet beïnvloeden. Dat verschilt per persoon. En wanneer jij ze de ruimte geeft om hun creativiteit en gedrevenheid op een plek te halen die bij ze past, dan werken ze daar met meer focus.

3. Je bespaart geld (ja echt)

Want dat is de angst, toch? Dat het jou als baas geld gaat kosten omdat het werk misschien niet meer optimaal is? Hopelijk ontkrachten we in dit artikel het laatste. Maar we willen ook aanhalen dat het je uiteindelijk geld kan besparen. Zo zal je personeel efficiënter met de uren omgaan die het heeft en daarmee werkuren besparen.

Koffietentjes, de bieb, co-workings. Wanneer je achter je laptop gaat zitten en begint met werken, zit je als Digital Nomad meestal op een plek waar je de beste concentratie hebt. Je weet hoeveel uur je hebt dus je gaat knallen.

De remote werker krijgt op zijn eigen werkplek dus duidelijk meer gedaan dan op kantoor. Plus je hebt als baas geen kilometervergoeding meer, geen lunch in de middag, geen kantoorruimte (!) en in sommige gevallen ook geen werkuniform.

4. Kies je contactmomenten

Deze blog is niet alleen bedoelt om directeuren naar onze blik op het remote werken te trekken. We begrijpen heus de angsten binnen een bedrijf. “Dadelijk doet mijn personeel niks meer”, “verlies ik mijn goede mensen” en, “kost het mij te veel tijd, energie en geld.”

We zullen dan ook niet zeggen dat, een half jaar wegblijven of langer, handig is voor werken in teamverband. Wil je met elkaar kunnen samenwerken dan zijn contactmomenten nou eenmaal van belang.

“In een samenwerking moet je elkaar leren begrijpen en daar zijn contactmomenten voor nodig.” Ad van Berlo (VanBerlo)

En daar zijn wij het helemaal mee eens. Maar gelukkig is locatie-onafhankelijk werken een breed begrip en wil dat niet zeggen dat je personeel meteen naar de andere kant van de wereld verhuist. Er zijn veel Digital Nomads die in Nederland wonen maar ervoor kiezen om een paar keer per jaar naar het buitenland te vertrekken voor een aantal werken of maanden.

Een goed team kent elkaar. Je weet wat je teamlid bedoelt en hoe zijn of haar lichaamstaal werkt. Voor een knaller-project is dit van belang. Contactmomenten zijn dus eigenlijk afspraken waarin je besluit elkaar weer te zien. Hoe vaak deze moeten plaatsvinden is afhankelijk van het bedrijf en het werk. Daar kan jij als baas duidelijke afspraken over maken met je personeel.

Het komt erop neer dat….

Het komt erop neer dat we allemaal het gelukkigst zijn wanneer we een bepaalde vorm van controle over ons leven hebben. Dat we niet al te vast zitten aan bepaalde structuren en vooropgestelde regels. We willen vrijheid en verantwoordelijkheid om je leven in eigen handen te kunnen nemen. En met ‘we’ bedoelen we niet alleen de Digital Nomads, maar ‘wij’ als mens. Jij als directeur, ik en iedereen die er een geweldige tijd van wil maken.

 

We zijn met bedrijven in gesprek gegaan over remote werken en hoe zij hier tegenaan kijken. De podcasts hierover vind je hier. Of lees het interview met Keytoe hier terug.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*