fbpx
10 tips om je freelance business een boost te geven

Ik hoor mensen wel eens zeggen ‘Goh, jij hebt zoveel geluk gehad met deze job’. Dat valt toch iedere keer dat ik het hoor niet helemaal lekker. Want laten we eerlijk zijn, geluk? Geluk heeft er niets mee te maken. Passie, motivatie, toewijding en godsgruwelijk hard werken: dat is wat je doet als freelancer. Hoewel anderen het misschien zien als lekker op je blote billen op een strand in Thailand wat verhaaltjes typen. Weet jij als freelancer dat het veel meer omhanden heeft. Ja, het freelance leven geeft je ontzettend veel vrijheid. Maar ook deze vrijheid brengt zijn twijfels, stress en nare gedachten met zich mee. De ‘wat als’ komt regelmatig om de hoek kijken en je moet vaak alles op alles zetten om die bankrekening continu maar weer te vullen.

Maar het freelance leven inruilen voor een 9 tot 5 baantje? No way José! Dus zit je even in een dip, schieten de twijfels weer door je hoofd heen of zie je het even niet meer zitten? Dan hier met alle liefde 10 super handige tips die je kunnen helpen je freelance business weer een boost te geven.

1. Speur netwerken af

Nu hoor je regelmatig mensen roepen dat het werk vanzelf naar ze toe komt en dit kan in sommige gevallen gerust zo zijn; maar dit betekent niet dat je het hele onderdeel ‘acquisitie’ maar gewoon links kan laten liggen. Is de business wat minder dan normaal, dan ga je op jacht! Speur netwerken af op zowel Facebook als LinkedIn en andere platform, en ga zélf actief op zoek naar nieuwe opdrachtgevers. Nee heb je, ja kun je krijgen.

2. Doe het gratis

Zeker in een rustige periode kan het helemaal geen kwaad om af en toe een pro bono project op te pikken. Niet alleen verzamel je zo weer ‘vers’ materiaal voor je portfolio, je hebt ook weer iets te delen op je sociale netwerken. “Super blij, want vandaag werk ik aan …”

3. Ben sociaal

Die sociale netwerken moeten er dan ook wel zijn. Het kan zeker geen kwaad om, naast je website, actief aanwezig te zijn op andere sociale netwerken. Nu denk je misschien ‘ja hoor dude, dat doe ik allang’ – maar ben jij ook actief op het moment dat je in een dipje zit, of minder werk hebt? Juist op die momenten mag je actief aanwezig zijn; al is het maar om te delen dat je even wat minder opdrachten hebt. Deze tijd gebruik je om het verhaal, de missie, de visie en de drive achter je merk nog wat steviger neer te zetten. “Maar heb je een opdracht liggen? Dan zet ik dat merkverhaal graag even aan de kant!”

Vergeet daarnaast de vele Digital Nomad Facebookgroepen niet. Zoek op ‘Digital Nomad’ en je krijgt zo een hoop groepen tot je beschikking. De grote groepen worden veel gebruikt door mensen die hun eigen bedrijf promoten of met een probleem zitten. Je kunt hier ook je skills aanbieden. Let hier wel op dat de groepen vaak strenge regels hebben en dat je dit bijvoorbeeld maar op 1 dag van de week mag doen.


4. Geef advies

Vanaf de leeftijd van 21 jaar krijgen wij mensen de intrinsieke motivatie om nieuwe dingen te leren. We ervaren het krijgen van advies dan ook als zeer welkom. Geef dit regelmatig, of je er nu iets mee verdient of niet. Je mag jezelf gerust af en toe in de vingers snijden – het geven van gratis advies kan je op de lange termijn nieuwe, trouwe klanten opleveren.

5. Schrijf een e-book

E-books zijn natuurlijk helemaal hip. Speel dus in op deze trend om zelf een e-book te publiceren. Of dit nu een e-book is met ‘handige ontwerptips’, ‘social media voor beginners’ of ‘blogs schrijven doe je zo’. Je kan er werkelijk waar alle kanten mee op en de kans is groot dat lezers van je e-book ontzettend blij met je zijn – en in de toekomst direct aan jou denken wanneer ze een freelancer zoeken. “Die van dat e-book, weet je nog?”

6. Werk aan je huisstijl

Heb je alle zaken al op een rijtje? Een website, een logo, een huisstijl? Zo niet, dan is het tijd om dit te doen. Zoals jij als geen ander weet is uitstraling alles in het creatieve wereldje en uniformiteit straalt professionaliteit uit. Een strakke website, passend logo en opvallende huisstijl zorgen ervoor dat jouw plaats in de markt duidelijk is, en zorgt ervoor dat opdrachtgevers je makkelijk kunnen herkennen.

7. Vloggen en bloggen

Nu heb ik zelf een absolute hekel aan vloggen, maar als het je ding is: go for it! Vloggen en bloggen zorgen namelijk niet alleen voor meer bereik en een hogere SEO ranking, maar binden je opdrachtgevers (en dus ook potentiële opdrachtgevers) aan jouw merk. Daarnaast kun je de blogs en vlogs ook nog eens gebruiken om een andere kant van je te laten zien. Een commercieel tekstschrijver kan bijvoorbeeld gedichten delen en hier ineens een hele andere markt mee aantrekken.

8. Gastbloggen

Je hoeft echt geen freelance tekstschrijver te zijn om een gastblog te starten. In welke beroepsgroep je jezelf ook bevindt, het gastbloggen kan je zomaar nieuwe exposure en nieuwe potentiële opdrachtgevers opleveren. Niet geschoten is altijd mis en hoeveel tijd kost het je nu werkelijk?

9. Adverteren

Ik doe er zelf niet genoeg mee, maar ook adverteren is een goede manier om je freelance business onder de aandacht te brengen. Een kortingsactie met landingpage, een AdWords campagne of Facebook advertising; je kan er werkelijk waar alle kanten mee op. Heb jij daar geen kaas van gegeten? Schakel dan de hulp van een andere freelancer in die hier wel een specialisatie in heeft. Misschien zelfs in ruil van diensten?

10. Breng een team samen

Freelancen is natuurlijk super tof, maar alleen is maar alleen. Sluit je aan bij netwerken met freelancers of zoek persoonlijke contacten op. Je kunt werk onderling verdelen, tips en adviezen met elkaar uitwisselen en zelfs een breder pakket aan diensten aanbieden. Want ja, die DTP’er in je netwerk vind het vast niet erg om betaald een ontwerpje te maken voor de klant waar jij op dit moment de teksten voor schrijft.

Heb jij zelf nog toffe tips of ervaringen die jouw freelance business een boost hebben gegeven? Deel ze dan vooral in de reacties. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, dus we kunnen elkaar net zo goed gewoon helpen. Eén voor allen, allen voor één!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*